Amino Ekspertblog

Når jeg bliver diktator ...

Måltal og KPI'er igen, og igen, oooogggg.... i Computerworld & DJØF-bladet.

8. april 2011 | 1.734 Visninger| 9 kommentarer
Hvor mange stjerner giver du?:

Amino Ekspertblog

Mogens Nørgaard fra Miracle A/S

Når jeg bliver diktator ...

DJØF-bladet har bragt noget om måltal og mig, bl.a. fordi debatten internt i DJØF om alle de der KPI'er og ekstraløn (oveni den normale løn), som man kan skrabe til sig i det offentlige og private efterhånden:

http://www.djoef.dk/Blade/djoefbladet/Nyheder/Direkt-oe-r-M-aa-ltal-er-uetiske-og-afskyelige.aspx

Der er desværre flest indlæg, der er enige med mig :-).

Jeg skrev også lidt om måltal i denne klumme i Computerworld:

http://www.computerworld.dk/art/115295/store-firmaer-bruger-torturmetoder-over-for-ansatte

Desværre var det min oprindelige tekst, der blev bragt i stedet for en tilrettet, som jeg lavede efter noget god kritik fra chefredaktøren Line Ørskov. Men skidt. Lidt hænger den oprindelige tekst da sammen :-).

Nå, men det medførte et par interessante reaktioner, som jeg modtog i min private mail:

Reaktion 1 (fra en gammel bekendt i Oracle-miljøet):

=======================================================

Hej Mogens
 
Jeg læste med stor fornøjelse din artikel på computerworld.dk omkring ”store virksomheder bruger torturmetoder over for ansatte”
 
Mens jeg sad og læste, blev jeg ramt af en tanke og blev lidt inspireret…

I moderne ledelse taler man rigtig meget om optimering, rationalisering, effektivisering, prioritering, bundlinje osv. Hvor er humanisering blevet af?

I et moderne samfund, hvor stress er blevet en folkesygdom – ikke mindst blandt ledere, der panisk forsøger at opnå de BSC, KPI og PUP mål de skal nå for at have lov til at gå på arbejde i morgen også.

Hvor er mennesket??? I alt det her har man glemt det individuelle, kreative, ansvarlige menneske.

Vores samfund i dag er blevet endnu mere videns tungt og begreber som arbejdstid og fritid efterhånden smelter mere og mere sammen. Det skaber i dag et større behov for at mennesket kan lade op, også i løbet af dagen, men disse små kærkomne pauser er blevet effektiviseret væk. Men bliver vi så mere effektive? Jeg ved jeg gør i hvert fald ikke, når jeg har hovedet fyldt med tanker og en let hovedpine. Den moderne løsning er enkel – Prioritering. Men prioritering tager også tid og så er den eneste løsning – der skal arbejdes flere timer.

Jeg hørte på et seminar, for noget tid siden, en klog professor stå og tale om ”forandring som tilstand”. Undervejs kom han ind på ordet ”produktivitet”. Danskerne er på ganske få år gået fra at være blandt de mest produktive til at ligge næstsidst – endda overgået af svenskerne. Som han sagde, så må målet være ikke at arbejde flere timer, men til gengæld falde tilbage i tiden og anvende et ældre begreb TQM – Total Quality Management, eller den mere populære fortolkning ”Work smarter, not harder”. Det var lige der min tanke omkring det menneskelige aspekt i det moderne samfund startede.
 
At ændre verden er en uoverskuelig opgave, men man skal jo starte et eller andet sted.
=======================================================

Reaktion 2 (fra en gut, jeg ikke er stødt på tidligere):

=======================================================

Hej Mogens

Jeg har i lang tid fulgt med i dine skriverier, og nyder din skæve indgangsvinkel og sarkasme.
 
Og så dette her:
 
” det tager os (hos Miracle) fire til seks måneder at gøre et menneske normalt efter at have været hos IBM, CSC eller en offentlig enhed i nogle år. Det tal bekræftes af andre virksomhedsledere jeg har talt med. De der Death Camp Survivors aner ganske simpelt ikke, hvordan de skal agere selvstændigt”
 
Det er bare 100% spot on.
 
Og jeg forlader selv netop IBM efter kort tid. 11 måneder. Simpelthen fordi jeg er blevet skræmt over, at kunne komme til at ligne de ”tilpassede” IBM’ere for meget.
 
Du kan se det allerede ved indgangspartiet. På HQ i Lyngby er der en flisebelagt rundkørsel foran. Der kommer måske 4 taxa’er på en dag – ellers bliver rundkørslen ikke brugt. De konforme (dvs. dem der har været der i mere end 2 år) vader hver dag hele den lange vej udenom rundkørslen.
=======================================================

Alle disse mere og mere fintmaskede kontrolmålinger og registreringer af menneskelig aktivitet hænger meget dårligt sammen med menneskers ønske om at have det godt, synes jeg. Med mindre selve dét at have det godt for et menneske indebærer, at de hele tiden får hjælp ovenfra til prioritering og beslutninger om, hvad de skal lave hvornår og hvordan og hvor længe...

Vi må af med det. Og det skal IKKE afløses af noget andet, som man ellers så tit hører folk indvende (I ved - bemærkninger a la "Jamen, hvad vil du da sætte i stedet? Du kan da ikke bare AFSKAFFE det!").

Mvh.

Mogens

Kommentarer

Thomas V. S. Gyldborg  den 08-04-2011 kl. 23:21

Nu skal man altså passe på med ikke at lave tingene, så sort og hvide som der lægges op til her. KPIer og måltal kan være fantastiske, så længe at man ikke binde det sammen med ansættelser/bonusser/afskedigelser/afpresning og des lignende. I i KPI, skal jo netop for ledere bruges som den indikator som det er, og gøre at der bliver tændt en advarselslampe, hvor man måske skal give lidt ekstra opmærksomhed. Det kan sagtens vise sig at være ubegrundet, og man kan derfor slukke lampen igen, men det er blot et instrument.

Det er jo de ledere, der besluttede sig for at slå hjernen fra og bruge disse værktøjer uden omtanke, der gør, at de er blevet en del af BS bingo i stedet for at være et værktøj.

Hvis man bruger noget til et andet formål end tiltænkt, så vil det oftest mislykkes. Hvis det sker må man jo så bare træde to skridt tilbage og indse at man har begået en fejl. Det sker hver dag.

Er kommentaren brugbar? 0 0
Mogens Langballe Nørgaard  den 09-04-2011 kl. 16:05

Hej Thomas,

OK så... kan du så ikke give mig nogle eksempler på, hvad det er for nogle ting vi ledere skal styre slaverne efter, så de synes det er fedt? For jeg har ikke kunnet finde dem ved egen hjælp i alle disse år :-).

Mvh.

Mogens

Er kommentaren brugbar? 0 0
Mogens Langballe Nørgaard  den 09-04-2011 kl. 16:05

Hej Thomas,

OK så... kan du så ikke give mig nogle eksempler på, hvad det er for nogle ting vi ledere skal styre slaverne efter, så de synes det er fedt? For jeg har ikke kunnet finde dem ved egen hjælp i alle disse år :-).

Mvh.

Mogens

Er kommentaren brugbar? 0 0
Thomas V. S. Gyldborg  den 09-04-2011 kl. 17:42

Styr dem efter at lade dem medvirke til at bestemme, hvilke KPIer, der gavner firmaet. På den måde får de også et ejerskab for dem og vil derfor gøre hvad de kan for at få tingene til at køre bedst muligt.

Styr dem efter den måde du allerede gør i stor stil med tillid til at medarbejderne gør hvad de kan og respekter dem når de siger fra. De vil så ligeledes respektere dig når du siger fra. Den gammeldags diktatoriske ledelsesstil er død og ineffektiv, og som du selv siger, giver bonus styring kun det resultat man gerne vil se, men kun på papiret og ikke altid i praksis.

Så ledere skal generelt være bedre (der findes nogle der er fantastiske og andre, der er håbløse), til at bruge deres medarbejderes input. Ikke råt for usødet, men tager dem med ind i processerne, så de føler sig hørt.

Er kommentaren brugbar? 0 0
Mogens Langballe Nørgaard  den 09-04-2011 kl. 17:50

Hvis den gamle, diktatoriske ledelsesstil er død - så er der ved Gud ingen som helst grund til at have måltal og KPI'er og andet fjolleri, som man IKKE havde før DJØF-idiotien gik amok.

Jeg skal sgu da ikke indføre måltal når gutterne og gudinderne har det OK, kunderne er glade og biksen giver overskud.

Nej, jeg tror ikke mere på, at ledere skal blive bedre. Jeg har nu hørt de samme floskler omkring ledere blive gentaget de sidste tre-fire årtier, så noget er galt. Det er nok brokkerne, der har problemer, fordi de ikke har tænkt sig om - de tænker kun på deres egen navle.

Ledere skal ikke blive bedre. De skal bare se at afskaffe alle de medarbejdere, der er SÅ kloge uden nogensinde selv at have turdet vove noget som helst :-).

Mvh.

Mogens

Er kommentaren brugbar? 0 0
Thomas V. S. Gyldborg  den 10-04-2011 kl. 12:42

Ledere skal som sådan ikke blive bedre. De skal nok nærmere blive lidt mere ydmyge og anerkende, at de rent faktisk har ansat nogle kompetente mennesker til at hjælpe dem i deres firma.

Brokken kommer nok primært fra at medarbejderne er blevet behandlet som slaver istedet for respekterede medarbejdere som er blevet ansat pga deres viden og evner.

Folk bliver jo de steder, hvor de bliver respekteret og anerkendt, og hvis lederne er rigtig gode til uddelegere arbejde og ansvar, vil medarbejderne også være meget bedre til at tage arbejdet og ansvaret og derved være med til at turde vove.

Hvis lederne ikke oplever medarbejdere der vil være med til at tage ansvar for virksomheden, selvom de har vist den fornødne tillid og givet det nødvendige ansvar, så må man jo anse medarbejderen eller medarbejderne som være uduelige til deres job, og derfor lade dem finde andre græsgange.

Er kommentaren brugbar? 0 0
Martin Thorborg  den 06-05-2011 kl. 03:27

Alle de måleting er kun udtryk for en ting og det er at dække over at uendelig mange ledere ikke er ledere, men administratorer. Synd for medarbejderne og virksomhederne....

Er kommentaren brugbar? 0 0
Mogens Langballe Nørgaard  den 06-05-2011 kl. 07:22

Jeg snakkede med en gud igår, som er igang med en managementuddannelse af en art. Jeg teoretiserede over, om vi mon har det grundlæggende problem i det danske sprog, at vi taler om ledelse når vi mener management? For jeg tror sgu' bare vi skal afskaffe al det management og erstatte det af lidt rigtig ledelse. I fremtiden kan jeg ikke se, at der overhovedet er brug for generalister, men kun for specialister og rigtige ledere.

Er kommentaren brugbar? 0 0
Kim Kampp  den 06-05-2011 kl. 09:30

Tak for et inspirerende indlæg

Havde en spændende snak med en Manager den anden dag, foranledning af et tweet jeg havde postet om samme emne og lidt inde i samtalen kom jeg til at konkludere at personens hovedbeskæftigelse var administrator af afdelingen, hvilket foranledigede et skarpt svar – nej han var fandeme leder! – okay.

Disciplinen management bliver praktiseret af rigtig mange managers eller ”administratorer”, - da det jo er det som deres uddannelse, opvækst samt omgivelser ofte påtvinger, hvilket så har vokset sig ind i deres handlinger bevidst eller ubevidst.

Problematikken er blot, at management og lederskab er 2 forskellige ting, og vi kræver lederskab fra managers og giver dem samtidig besked på, at det er hvad de er nemlig ledere. Nu, er jeg så af den overbevisning at vi alle kan udvise lederskab, om ikke andet overfor os selv, men hvorvidt det så på kommando rækker til en afdeling, organisation e.l. er en anden snak: Management virker bedst i forbindelse med stabilitet og status quo - hvorimod det har sine svagheder når det kommer til eksempelvis at skulle udvikle og innovere. - Her vil disciplinen lederskab være at foretrække.

Dilemmaet er så – Hvordan skal Hvem lede Hvem til at gør Hvad og Hvornår og i sidste ende Hvorfor – og hvis det ikke er blevet løst så hopper vi jo som Homo Sapiens ofte tilbage til det sikre fra tider, hvor alt var stabilt og status quo agtigt og administrer vores lederskab ud fra tidligere tiders gedigne disciplin - management.

Er kommentaren brugbar? 0 0
 


Få besked når Mogens skriver


Diktatoren

Besøg diktatorens fabrik - klik her


Mogens på Twitter

Hvis du vil have besked når Mogens og ligesindede bloggere har lavet et nyt indlæg, så klik her: