Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE
Hvor mange stjerner giver du?

Inspireret Innovation

1.707 Visninger
Hvor mange stjerner giver du? :
30 July 2015

Pionererne - de innovative "First movers" som kommer ind på markedet før konkurrenterne, bliver ofte defineret som motorer for økonomisk vækst. Efterlignerne bliver generelt hånet som Copycats og uopfindsomme.

Normalt er det ikke særligt flatterende, at blive beskyldt for at kopiere. De fleste mener sikkert at en efterligning i sig selv har en negativ betydning. Dette til trods, er mange virksomheder berygtet for i stort omfang for at kopiere hinandens produkter og tjenester, altså hovedsageligt "stjæle" andres idéer.
Nogle forbrugere og mange virksomheder er frustrerede over, at Copycat produkter markedsføres. Der bruges uhyre summer på at håndhæve rettigheder, men virkeligheden er, at denne konkurrence resulterer i bedre produkter til forbrugerne!

Konkurrence er sundt
Hvad forbrugerne ofte ikke indser, er at et Copycat produkt lægger pres på First mover produktet. Således tvinges virksomhederne til at innovere for hele tiden at være på forkant. Over tid vil disse to modsætninger fortsætte med at innovere og differentiere sig, og presser på denne måde den anden til at gøre det bedre. Hvad der ligner efterligning, er altså ofte ved nærmere gennemgang, en gennemtænk og forbedret løsning. Det er en sund konkurrence, og som bekendt, uden konkurrence vil al udvikling gå i stå.
Når et produkt, der har været under udvikling i et eller flere år, kan kopieres og bringes på markedet i løbet af meget kort tid, så har First mover mistet sin fordel. Er fordelen først en gang gået tabt, så er efterligninger nu acceptable. Man kan sige, hvor innovation bringer nye ting til verden, så spreder efterligninger dem; hvor innovatører bryde den gamle model, så perfektionerer efterlignerne det nye; og mens innovatører kan vinde stort, så vinder efterlignere ofte større.

Strategi og afkast
At finde på banebrydende ideer og innovative løsninger, er fristende og glamourøst, hvis det altså lykkes vel og mærke! Succeskriteriet kunne være markeds dominans. Men denne strategi indebærer de største risici og kræver massiv indsats og ressourcer. Det er en strategi, der er kompliceret, har høje omkostninger og med meget lille løfte om et afkast af investeringen. Arbejdet med efterfølgeren af ​​det succesfulde innovative produkt, skal startes op med det samme, hvilket betyder, at den successive forskningsbudget skal være højere end den oprindelige innovation.
I dagens ekspansive marked, er det næsten umuligt ikke at være en Copycat. Lad det dog ikke afskrække dig. Ønsker du at være en innovativ pioner, der bærer store risici og får kun 2,2% af den mulige værdi af opfindelsen? Eller vil du være i kategorien Copycat Innovator, der eventuelt kunne høste 97,8% af innovationsværdien?

Implementering af inspireret innovation
Virksomheder kan innovere hurtigere ved at stå på skuldrene af deres forgængere og konkurrenter, end ved konstant at starte fra bunden. Smarte virksomheder stjæler fra hinanden, idet de tager nogle dårligt implementeret ideer og forbedrer dem. Picasso havde et ordsprog," Gode kunstnere kopierer, store kunstnere stjæler". Vi kan også kalde det inspiration, det lyder pænere, men i bund og grund det samme.

Den intelligente design tilgang overfor disse betingelser, og den bedste og mest effektive vej til innovation, er ikke bare efterligning eller kopiering, men inspireret innovation.
Smarte skridt på vejen for inspireret innovation: Vær i stand til at stille de rigtige spørgsmål for at identificere de centrale problemer - at identificere årsagerne og ikke blot symptomerne, se på markedet, observere forbrugerne, stjæle ideer, konvertere dem, re-design eksisterende komponenter, forfine dem, forbedre og optimere dem, tilpasse dem, bygget bedre, skåret ind til kernen, sørg for at være etisk og respekter alle rettigheder, afprøv ideerne og byg modeller prototyper i stedet for teori og planlægning.

Kom stærkt på markedet
Design drejer sig ikke om at være subtil. Det handler om at frembringe et produkt med distinkt særpræg og fremhæve dette. Et af de vigtigste principper for udformningen​​, er at aktiverne og fordelene i produktet skiller sig ud fra mængden og konkurrenterne, og det skal være til at få øje på. Design handler om at implementere brugernes behov, afprøve idéerne, konceptet, produktet, og se hvordan det går. Produktionscykler er i dag generelt meget korte og kvaliteten kan kompromitteres, men er produktet attraktivt og nyttigt, så kan det forbedres over tid og bide sig fast i markedet.

Med andre ord, det er en rigtig god idé og at have en strategisk og innovativ tilgang til efterligninger og konkurrenter.

© Copycatright Svend Onø

Hvor mange stjerner giver du? :
Få besked når Svend skriver Skriv dig op