Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE
Hvor mange stjerner giver du?
Amino.dk Blogs Ekspertblogs Jonathan Bräuner Delfs 3 tips til optimering af dine kategorisider

3 tips til optimering af dine kategorisider

1.462 Visninger
Hvor mange stjerner giver du? :
04 February 2021

Forestil dig, at du kommer ind i en butik nede i gågaden. Du vil gerne vide, om de har det, du mangler. Men ekspedienten nægter at fortælle om varerne på hylderne. Uhøfligt, ikke? 

Sådan kan det opleves, når man lander på en tynd kategoriside i en webshop.

Optimerede kategorisider hjælper dig med at konvertere besøgende til kunder. Ikke-optimerede sider gør det modsatte.

Hvorfor er kategorisiderne så vigtige?

Dine kategorisider kan få en ret høj autoritet hos Google, fordi de typisk ligger højt i den hierakiske opbygning af menustrukturen og har let ved at få links. Det kan være sværere at ranke på individuelle produktsider, fordi de samme produkter ofte er tilgængelige på flere websites.

Hvis du vil i gang med optimering af dine kategorisider, giver det mening at starte med førstehåndsindtrykket. Når det er på plads, kan du kaste dig over indhold og funktioner på siden.

1. Førstehåndsindtrykket

Dit title tag og din meta description har måske ikke direkte indflydelse på din organiske placering i søgeresultaterne, men de spiller en stor rolle i forhold til din CTR – altså hvor mange, der klikker videre til din side fra søgeresultaterne.

Title tag og meta description er ofte det første, dine potentielle kunder ser. Derfor kan det godt betale sig, at kaste lidt kærlighed efter dem. Begge dele skal gerne indbyde til klik.

Du kan bruge skabelonerne her til dine title tags og meta descriptions:

Title tag: Søgeord – CTA – brand.

Meta description: Spørgsmål og/eller italesættelse af pain/behov – CTA.

2. Tekster

Kategorisider uden tekst tæller som tyndt indhold hos Google. Der skal altså lidt tekstarbejde til – både for Google, men også for kunden. Den anbefalede tekstlængde på kategorisider ligger på omkring 300 ord pr. side.

Men gider folk virkelig læse så meget? Det er et godt spørgsmål. Ingen kommer levende igennem wall of text. Men hvis du gør dit forarbejde godt og præsenterer ny, relevant og brugbar viden, så ja.

Bliver det for meget af det gode, kan du med fordel starte med 5-6 linjers skarpt opsummeret indhold under dit H1-tag og så placere resten af indholdet længere nede. På den måde imødekommer du også brugernavigationen på siden og bevarer dit CTA over den usynlige linje, hvor man ikke behøver at scrolle, for at være med.

Eksemplet herunder er til den tynde side. Både tekstmæssigt og i forhold til antal produkter på kategorisiden.

Til gengæld har RHP Udlejning, som eksemplet stammer fra, godt styr på filtreringen, hvilket er mit tredje og sidste optimeringstip i denne omgang.

3. Filtrering

Gode filtreringsmuligheder hjælper dine kunder med at indsnævre deres valg og finde præcis det produkt, de leder efter. Inden de giver op og finder det på en anden side.

Sorteringsmulighederne her er ret standard:

Dem ser vi mange steder. Sammen med fx muligheden for at indsnævre prisen, som her:

Prøv at eksperimentere med alternative filtreringsmuligheder. Eller indsæt nye underkategorier. Standard-kategorier tager ofte ikke højde for den praktiske situation, din kunde befinder sig i.

Hvis du sælger vin, kan en underkategori fx være ”vin til fisk”. Her kan du skrive en kategoritekst, som hjælper eller uddanner brugeren i vin til fisk. Skal den være på køl? Hvor lang tid før, skal den åbnes? Hvilke glas passer bedst til?

Måske har du hørt udtrykket: Hvis det handler om mig – så køber jeg! Med mere målrettede underkategorier inviterer du dig selv direkte ind i kundens aktuelle situation. Og et godt skridt nærmere til at konvertere dine besøgende til betalende kunder.

Hvor mange stjerner giver du? :
Få besked når Jonathan skriver Skriv dig op