Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE
Hvor mange stjerner giver du?
Amino.dk Blogs Iværksætterblogs DanDomain Starte en webshop - Skal, skal ikke??

Starte en webshop - Skal, skal ikke??

4.365 Visninger
Hvor mange stjerner giver du? :
08 March 2017

START EN WEBSHOP ★★★ 
INTERVIEW MED IVÆRKSÆTTEREN BETINA HOFMANN

Går du med drømmen om at starte en webshop, er der mange ting du skal have styr på.
Det virker måske helt uoverskueligt?

Derfor deler vi hos DanDomain løbende lærerige kundecases.

Du er velkommen til at tage et kig forbi vores blog (og tilmelde dig nyhedsbrevet), hvor du bl.a. kan læse succeshistorier om at starte en webshop.

 

At starte en webshop er en fantastisk rejse!

De iværksættere, der tør tage springet og kaster sig ud i det, vil kunne nikke genkendende til følelsen af at "starte sit eget" er en fed oplevelse.

Men at starte en webshop er et projekt, du aldrig bliver færdig med.

Det er ikke nok, bare at bestille varerne hjem på lager, få dem online og sige TADAAA - Værsgo' at købe. Fra du starter en webshop vil du hurtigt støde på din første forhindring: "Hvorfor er der ingen kunder i min butik?!". Den næste forhindring bliver: "Jeg har masser af besøgende, men ingen køber noget?!".

Hos DanDomain hjælper vi mange virksomheder med at starte deres første webshop - Alt lige fra private, der vil sælge varer i deres fritid, til eksisterende butikker, der vil udvide deres forretning med onlinesalg.

 

I dette indlæg vil vi dele hårde facts med dig

.. Vi vil gerne fortælle dig om Betina Hofmann.

Hun har startet sin egen webshop, hvor hun sælger hundefoder og legetøj til hunde.
Betina er hudløs ærlig, når hun besvarer vores spørgsmål om, hvordan det er at starte en webshop.

Rigtig god læselyst!
Og smid gerne en kommentar til indlægget.

 

Betina fortæller om dét at starte en webshop

Hvor længe gik du med idéen om at starte en webshop, til du tog det første skridt?

I foråret 2014 fik jeg ideen til at udvide min forretning med en webshop.

På det tidspunkt solgte jeg produkter til de hundeejere, der kom til træning hos mig. Det var forskellige hundeartikler, som jeg anbefalede i forbindelse med adfærdstræning af deres hunde.

Jeg ville gerne tilbyde flere produkter og flere varianter til kunderne.

Men jeg var nød til at tage stilling til, om jeg ville fortsætte med at sælge de basis hundeartikler gennem adfærdstræningen, eller om jeg ville udvide min forretning med en webshop. Online ville jeg kunne sælge alt i hundeartikler og give faglig rådgivning på webshoppen med hensyn til køb af de rette produkter. Dagligt har jeg altid fået henvendelser og forespørgsler på valg af hundefoder og legetøj, hvor jeg tidligere har henvist kunderne til andre butikker.

Det lå derfor nærmest i kortene, at jeg skulle udvide forretningen med en webshop.

Samtidig mødte (og møder) jeg en hel del hundeejere, som har købt rigtig mange hundeartikler og brugt mange penge på udstyr til hunden, som den ikke gider at lege med, eller som hundeejeren ikke får anvendt på den rigtige måde. Kunden står tilbage med en følelse af, at pengene er spildt og hunden stadig keder sig. Derfor ville jeg gerne, med min faglighed og erfaring, rådgive hundeejerne til at få købt det rigtige hundeudstyr første gang - Og som passer lige netop til deres hund.

I efteråret 2016 fik jeg min webshop Betina-Hofmann.dk i luften.

På det tidspunkt havde jeg arbejdet meget intenst på webshoppen siden sommerferien ... Og der er stadig meget arbejde, som jeg gerne vil udvide shoppen med.

Når man vil starte en webshop, kan det være svært at gennemskue, hvordan man får gode leverandøraftaler. Hvilke krav stiller du til din leverandør?

En stabil og pålidelig leverandør er for mig utrolig vigtig. Da jeg skulle finde en leverandør til hundeartikler, inden jeg fik webshoppen, havde jeg nogle krav:

  1. - Jeg ville kunne købe små mængder.
  2. - Det skulle være anderkendte kvalitetsmærker.
  3. - Jeg ville have ”lang” betalingsfrist.

Da vores samarbejde gik rigtig godt inden webshoppen, tog jeg en snak med min leverandør og fortalte at jeg ville starte en webshop, og hørte hvad de kunne byde ind med.

I dag har jeg stadig den samme leverandør.

Gennem min leverandør har jeg også fået meget sparring, specielt til fragt. Det betyder rigtig meget for mig, at min leverandør holder sig opdateret med nye produkter og tendenser rundt om i verden og at de altid er på forkant med, hvad der kommer af nye produkter og tør tage chancer i forhold til nye brands og produkter.

Jeg vil yde den bedste service overfor mine kunder.

Så et godt og tillidsfuldt leverandørsamarbejde er ekstremt vigtig for mig. Det er med til at skabe tryghed, så jeg ved, at jeg altid hurtigt kan skaffe produkterne hjem.

 

Hvordan skiller du dig ud fra de andre webshops der sælger hundeartikler? … Hvordan
fremhæver du dette på webshoppen?

Som nævnt tidligere, vil jeg gerne kunne give hundeejeren en faglig rådgivning med hensyn til køb af hundeartikler og foder gennem hele hundens liv, lige fra hvalp til senior.

På min webshop forsøger jeg at skrive tips og råd fra hundetræneren på de produkter, som kan anvendes på flere forskellige måder, samt på produkter, hvor jeg ved det ikke er indlysende, hvordan produktet kan og skal anvendes.

Jo mere produktinfo, des bedre service oplever kunden.

   Eksempel på et produkt fra Betinas webshop:
   >> Se dette aktivitetslegetøj online

For at yde en ekstra god kundeservice, har jeg en chat-funktion kørende på webshoppen. Her kan kunderne chatte direkte med mig, hvor jeg enten sidder klar ved computeren, eller via en APP på min telefon, så jeg hurtigt kan besvare spørgsmål vedrørende produkterne og deres anvendelse.

Typiske spørgsmål jeg får på webshoppen via chatten:

  1. - Hvilket legetøj skal jeg købe til min hvalp, som bider i alt? Og kan det holde?
  2. - Hvilken bold er bedst til en Golden Retriever?
  3. - Min hund har allergi, kan den tåle dit foder?

Sommetider kommer der mere faglige spørgsmål, som kræver mere, end bare et svar på en chat. Derfor bliver mit nyeste tiltag, at man kan booke 30 minutters online session med hundetræneren.

Så jeg er glad for, at jeg valgte at få chat på min webshop. Jeg føler, at jeg kommer tættere på kunderne og kan vejlede dem, til at få valgt det rigtige udstyr til hunden. Og jeg håber at kunderne oplever, at det er en fagperson, som svarer på deres spørgsmål.

 

Hvad har været den største udfordring ved at starte en webshop?

Den største udfordring har helt klart været at finde den ekstra tid i hverdagen til at få webshoppen op at køre. Det tager noget tid at få lagt produkter, beskrivelser og produktbilleder ind i webshoppen.

Da jeg har min ”normale” træningsvirksomhed ved siden af, har det desværre ikke været muligt for mig at koncentrere mig 100% om webshoppen.

Jeg har selvfølgelig også overvejet, som så mange andre iværksættere, om det nu også har været det rigtige valg? Men hver gang tænker jeg tilbage på, hvorfor jeg valgte at starte med at etablere webshoppen ... Og dén motivationsfaktor har gjort, at når timerne i døgnet bliver for få, og den dårlige samvittighed overfor familien vokser - Så har jeg alligevel fået sat mig ved computeren og fået lagt flere produkter ind i webshoppen.

 

Hvordan klarer du udfordringen med at sende de tunge pakker med hundefoder hjem til kunden?

Fragten i en webshop tror jeg fylder rigtig mange for alle webshops, i hvert fald alle de webshopejere jeg har talt med.

Billig og hurtig forsendelse ser ud til at være et must for kunden.

Det er især en udfordring for mig ved de tunge pakker som f.eks. 12 kg hundefoder. Jeg har faktisk endnu ikke helt løst udfordringen med at sende de tunge pakker på en tilfredsstillende måde, fordi jeg har måtte hæve prisen på 12 kg hundefoder, for ikke at tabe penge på at sælge hundefoder.

Så det er en af de overvejelser jeg har lige nu ... Skal og kan jeg overhovedet sælge hundefoder online pga. fragtpriserne?

Men på webshoppen kan jeg lade kunderne selv vælge, om de vil betale ekstra for levering direkte til døren (til dem, der ikke selv gider slæbe i 12 kg. hundefoder), eller om de vil spare pengene på fragten ved selv at hente foderet i forretningen.

 

Hvad synes du om at drive en webshop, hvor der skal tænkes priser og tilbud, brugeroplevelse og online markedsføring?

Nu har jeg jo verdens bedste job :-)

Hver dag møder jeg glade og forventningsfulde kunder. Det kan godt være, at de har 4 ben og siger vov, men langt de fleste er rigtig glade for at se mig. Når det så er sagt, så er det for rigtig mange hundeejere en tillidssag at finde den rette hundetræner - Og træningstilbuddene er mange i dag, da udbuddet er stort. Det kan derfor være svært og uoverskueligt at skulle vælge træning til sin hund.

Så jeg har faktisk altid været vant til at lave online markedsføring og til at arbejde med priser og tilbud.

Men fra at det har været mig, som person og mine kompetencer, til at det er et fysisk produkt og anvendelsen jeg skal sælge - Det gør ofte den online markedsføring lidt mere ”samle-bånds-artig”.

 

Hvordan vil du få dine eksisterende kunder til at bruge din webshop aktivt?

Mine fysiske træningstilbud, såsom hvalpehold, alm. lydighedstræning, uddannelse til terapihund, samt træning af diabeteshunde, finder kunderne inde på webshoppen, sammen med de produkter jeg sælger på webshoppen. Så den vej igennem håber jeg at få mine eksisterende kunder til selv at begynde at handle på webshoppen.

Samtidig gør jeg meget i at skrive nyhedsbreve. Her sender jeg mails til mine kunder med tilbud og nye træningstiltag. Jeg har haft stor succes med nye tilmeldinger til nyhedsbrevet via en ganske simpel pop up besked på webshoppen.

Da du skulle vælge webshop løsning, hvilke krav havde du til systemet, designet, prisen m.m.?

Først gjorde jeg mig klart, om det var en specialudviklet webshop eller en standard webshopløsning jeg havde brug for.

Valget var ikke så svært ...

Det blev en standard løsning, grundet de produkter jeg sælger, hvor der i forvejen findes rigtig mange webshops, der sælger hundeartikler. Selvfølgelig havde prisen også en del at sige. Det har fungeret rigtig godt for mig.

 

Hvis du skulle fremhæve 3 ting ved den webshop du har i dag, hvad skulle det så være og hvorfor?

Min forside :-) Den kan jeg rigtig godt lide designet på.
Klik her for at se Betinas forside

Jeg er meget stolt af mit tiltag, hvor jeg er i gang med at skrive tips og råd fra hundetræneren på mine produkter i webshopen og jeg håber snart at komme i gang med at supplere med videoer.

De mange funktioner, herunder integrationer og samarbejdspartnere som DanDomain giver mulighed for.

 

Hvilket råd vil du give til andre, der gerne vil starte en webshop?

Jeg vil sige, at du skal vælge noget du brænder for.

Og det er vigtigt, at du hele tiden er tro mod dine egne holdninger og værdier. Sørg for at have tålmodighed, for selvom du køber en standardløsning er der rigtig mange ting, som skal sættes op, mange ting at overveje, designes og ikke mindst mange ting, der skal vedligeholdes.

Kunderne kommer ikke af sig selv, så husk også at bruge tid og penge på markedsføring.

Du bliver aldrig, helt færdig.
Der er altid lige noget at rette, ligge ind etc… Accepter det !

Jeg håber jeg kan være med til at inspirere andre, der vil starte en webshop. Det har uden tvivl været det rigtige for både mig og min forretning, da jeg også personligt har vundet meget ved det.

Besøg Betinas webshop her >> Se hendes udvalg af aktivitetslegetøj til hunde.
Vi opfordrer til at støtte op om hendes forretning ved at følge hendes Facebookside - Klik her.

Vi håber meget, at du kunne bruge dette indlæg som inspiration.

Har du spørgsmål om at starte en webshop, eller spørgsmål direkte til Betina?
Skriv meget gerne en kommentar til indlægget.

De bedste hilsner
DanDomain
https://dandomain.dk/webshop/overblik

Hvor mange stjerner giver du? :
Få besked når DanDomain skriver Skriv dig op