Amino Ekspertblog

Ekspertblogger på Amino om nyhedsbreve

3 chokerende basale ting, du kan lære af din mor om e-mailmarkedsføring

4. marts 2013 | 8.787 Visninger| 25 kommentarer
Hvor mange stjerner giver du?:

Amino Ekspertblog

Christina Klitsgaard

Ekspertblogger på Amino om nyhedsbreve

Min mor er  64 år.

Hun har ikke noget kørekort og har aldrig haft det.

Det eneste sted, hun nogensinde har siddet i en bil, er på passagersædet.

Hun har heller ikke noget dankort. Hun foragter netbank. Og hun er den eneste kunde i Spar Nords samtlige 115-16 filialer, som truer med at hæve hele sin formue og lukke kontoen den dag, de tvinger hende til at skifte bankbogen ud med et tarveligt hævekort i plastik.

Da internettet kom ringede hun til mig for at høre, hvordan hun fandt den kanal på sit tv. Og hun tror stadig, at en mail er noget, man henter i morgenkåbe ude i postkassen.

Hvis din mor ligner min bare det mindste, er hun nok et af de sidste mennesker, du vil ringe til for at få sparring på din e-mailmarkedsføring. Hun aner ikke hvad en splittest er. Og hun vil muligvis gætte på, at ROI er navnet på en ny spændende wok-ret.

Til gengæld mestrer hun 3 ting, som 9 ud af 10 af de virksomheder, jeg møder, kan lære meget af i deres e-mailmarkedsføring.

De er (chokerende) basale.

De er nemme at implementere.

Og det er fatalt, hvis du lader være.

[Ting nummer 1, du kan lære af din mor om e-mailmarkedsføring]: Du skal altid være der 

Hvis din mor er et lige så kærligt og omsorgsfuldt menneske som min, så kan du nok godt være enig med mig i den her: Hun har altid været der for dig.

Hun ville aldrig åbne døren, kigge køligt på dig og h-a-m-r-e den hårdt i igen med et ’klar dig selv!’, før du overhovedet nåede at åbne munden.

Hun er der. Altid.

Præmissen for at få succes med din e-mailmarkedsføring er den samme: Du skal være der, når dine modtagere rækker ud efter dig. Det er grundregel nummer 1.

Alt for mange virksomheder er fraværende i deres e-mailmarkedsføring. Den største og mest fatale fejl, jeg ser, er den her: [email protected]

Nyhedsbreve og kampagnemails sendt fra en ’noreply’ eller ’Do Not Reply’-adresse. ’Jamen, vi har 30.000 abonnenter – vi har ikke kapacitet til at gøre det anderledes’ eller ’Jamen, jeg orker ikke at få alle de autosvar ind i min indbakke’.

Så drop e-mailmarkedsføring. Virkelig. Og gå over til annoncer. Eller tv-reklamer. Eller busreklamer.

 

Virksomheder, der bruger ’noreply’-adresser …

  • Baserer deres e-mailmarkedsføring på envejskommunikation.

God e-mailmarkedsføring er baseret på dialog. Envejskommunikation er ingen dialog. Det er en monolog.

  • Behandler deres abonnenter som en udgift så snart de gør noget, som ikke handler om at købe. For dem er feedback ikke gratis research på, hvordan de kan gøre det endnu bedre. Det er en udgift, som de ikke orker at bøvle med.
  • Gør deres abonnenter vrede; og sure abonnenter nøjes ikke bare med at lade være med at købe noget, de klikker på ’spam’-knappen.

 

Gør som mor:

Vær der for dine abonnenter når de griber ud efter dig. Skift din ’noreply’-adresse ud med et ægte menneske. Opret en e-mail-adresse, dine modtagere kan trykke ’besvar’ til – og lad gerne et rigtigt navn optræde som afsender.

Fx sådan her: [email protected]

Vil du give den en ekstra skalle på nærværs-kontoen, så skriver du også under med Ole inde i mailen. E-mailmarkedsføring er dialog mellem to mennesker. Den, der sender og den, der modtager. Også selv om der er 140.000 andre, der får samme mail i samme sekund.

[Ting nummer 2, du kan lære af din mor om e-mailmarkedsføring]: Du skal bekymre dig

’Pas på når du cykler i dag. De siger, at cyklisterne kører vildt i København’.

Sms’en var fra min mor (jo, sjovt nok har et af hendes børnebørn med succes lært hende at bruge en mobil). Den tikkede ind, mens jeg var i bad tidligt om morgenen på hotellet, sidst jeg var i København for at undervise. Hun hader det. Altså  det faktum, at jeg altid lejer en cykel på hotellet og cykler gennem indre København i morgenmyldret til kursusstedet.

Grin bare. Jeg gjorde. Men jeg blev da også lidt varm indeni …

Forestil dig, hvad der ville ske med din ROI, hvis dine e-mails bar karakter af ægte omsorg og bekymring.

Det er ikke så svært, fx ville jeg mægtig gerne have haft en omsorgsfuld mail fra Toyota da jeg for et par år siden investerede i en RAV4. Du ved sådan en firehjulstrækker med en noget mindre bagrude, der sidder en del højere oppe end i en personbil. Fire (4!) gange i løbet af den første måned, jeg havde den, bakkede jeg ind i det samme træ på vores stikvej. Fjerde gang, jeg dukkede op på værkstedet med en smadret bagende, sagde mekanikeren til mig: ’Du skal ikke være så ked af det… det sker faktisk for de fleste (kvinder) når de skifter til en firehjulstrækker. Indtil de har lært den at kende’.

Dét ville jeg da gerne have haft en mail om fra Toyota. Bare noget med:

’Christina, tillykke med din fine nye bil – vi ved, at der er stor risiko for, at du lige om lidt torpederer det samme birketræ syv gange. Det synes vi, ville være rigtig synd for både dig og bilen, så her er en ’how to bakke i en firehjulstrækker’-guide, som vi tror, du vil blive glad for. Den kan i hvert fald spare dig for en del værkstedsregninger (og hån fra din mand). Kør forsigtigt. Vi elsker dig. Kærlig hilsen Toyota.

Gør som mor:

Udvis bekymring og ægte interesse for dine abonnenter. Hvilke udfordringer kan dine kunder fx tænkes at have i forbindelse med det, de køber hos dig? Og på hvilken måde kan du forebygge/imødekomme de udfordringer via mails? Kig på de kunder, som allerede har købt hos dig: Hvilken information kan du sende dem på mail efter, de har købt hos dig, så de a) vil få endnu større udbytte af det, de har købt og b) samtidig oplever dig som ægte interesseret i, at de rent faktisk bliver glade for produktet? Er du helt blank, så spørg dem.

[Ting nummer 3, du kan lære af din mor om e-mailmarkedsføring]: Du skal forskelsbehandle

Enhver god mor forskelsbehandler sine børn. Min mor gør, og har altid gjort det.

Da min bror flyttede hjemmefra lavede hun mad til ham og frøs det ned i portioner. Hun vaskede også hans tøj. Hun vidste, at den slags husligheder ikke var hans stærke side. Jeg har aldrig fået så meget som en gryderet af min mor. Til gengæld lå der ret ofte en kuvert med hundredekronesedler i min jakkelomme, når jeg som ludfattig 18-19-årig havde besøgt hende. Hun vidste, at jeg altid manglede kontanter.

I e-mailmarkedsføring kaldes den slags segmentering. Dine abonnenter er ikke ens. Derfor skal de heller ikke tilbydes det samme. Forestil dig, at du fx driver en butik eller webshop med løbeudstyr. Halvdelen af dine kunder er ambitiøse, mandlige maratonløbere. Den anden halvdel er sådan nogen som mig, der stadig sidder i sofaen og kigger på æsken med løbesko, der aldrig har været pakket ud.

Vores behov kan ikke være mere forskellige. Mens du kan ramme den mandlige maratonløber med specialiserede mails med nørd-udstyr, der hjælper ham til at præstere endnu bedre, så vil jeg bare gerne vide om den der løbebuks også findes i pink, og hvordan i alverden, jeg overhovedet får både den og løbeskoene på og kommer op af den sofa?

Prøv at skriv til os begge to på en gang. Du vil ikke ramme nogen af os.

Gør som mor:

I hvor høj grad forskelsbehandler du dine abonnenter? Hvis du lige nu har en stor liste, som de alle sammen er stuvet ind på, så opret underlister – og inviter dine abonnenter til at skrive sig op på dem, der matcher deres behov bedst. Kig også på dit website: Kan du allerede der give nye abonnenter mulighed for at skrive sig op til målrettet information om lige netop deres specifikke behov?

Grundreglerne i e-mailmarkedsføring er ikke raketvidenskab. Vær tilstede, vær ægte og udvis forskelsbehandling. Ligesom mor.

Læs også


Kommentarer

Thea Dam Søby  den 04-03-2013 kl. 11:22

Tak! Banalt og alligevel super tankevækkende :)

Er kommentaren brugbar? 2 0
mikkelpitzner  den 04-03-2013 kl. 16:08

Christina er skarp som altid. Hendes blogs er altid fantastiske a læse. Dels er de sjove, men samtidig indeholder de altid rigtige gode insights.

Tak for dem Christina.

PS. Synes nu ikke der er noget banalt over indholdet i artiklen

Er kommentaren brugbar? 2 0
Michael Pedersen  den 04-03-2013 kl. 19:31

Det du skriver mht. forskelsbehandling, jeg har et stykke tid gået og overvejet netop at lave lidt forskellige tekst til "Tilmelding til nyhedsbrevet" alt efter hvilken side folk er på, på ens hjemmeside.

Men du har givet en rigtig god ide til netop at have forskellige lister, smart ! Og det vil alt andet lige gøre ens nyhedsbrev skarpere. Den prisbevidste forbruger- et godt tilbud, den der gerne vil give et gavekort etc.

Så tusind  tak for inspirationen :o)

Er kommentaren brugbar? 1 0
Fru Hartmann  den 05-03-2013 kl. 11:13

Hvis "ole@firmanavn" alligevel kun er en fiktiv serveradresse gør det jo ingen forskel.

Er "Ole" en fysisk person, og "Ole" ikke har en afløser når han holder ferie, er syg eller stopper på jobbet - så er man jo lige vidt.

Er kommentaren brugbar? 1 1
Rikke Marie Søegaard  den 05-03-2013 kl. 12:03

3 enkle nyttige budskaber (Drop Noreply-afsenderen, forudse dine kunders behov og segmenter) flettet ind i en helt jordnær analogi, der gør at alle kan være med:-) Dit indlæg viser også hvor vigtigt det er, at levere historien i en sjov og nærværende indpakning. Genialt at bruge 'Mor'!

Jeg har selv brugt Peter Plys i et blogindlæg om ekstern kommunikation: http://www.klartsprog.com/ekstern-kommunikation/

Er kommentaren brugbar? 2 0
Brian Bolander Hansen  den 06-03-2013 kl. 12:51

Du skriver en ting der er helt rigtig "Grundreglerne i e-mailmarkedsføring er ikke raketvidenskab" alligevel lykkes det dig at lave en meget lang historie ud af nogle meget enkle råd, som ikke gør nogen skade, men som de fleste nok selv kunne have regnet ud.

Du er altså lidt ude af trit med virkeligheden i din omtale af en 64 årig. Den beskrivelse du laver kunne måske passe på en 94 årig, men en 64 årig som du beskriver hende findes ikke. Jeg er selvfølgelig godt klar over det er et tænkt eksempel, men at du i den grad rammer ved siden af siger måske noget om at du alligevel ikke er helt i takt med din omverden. Mange nyhedsmails går til 60-70 årige og hvis man har din opfattelse af en person i den alder så rammer man altså ved siden af.

I øvrigt, nu har jeg læst dine nyhedsbreve i noget tid. Du er dygtig, om ikke andet så til at sammensætte ord, og meget af det du skriver er underholdende og givetvis brugbart for mange. Helt ærligt så tror jeg ikke du havde samme tilhængerskare hvis det ikke var fordi du selv er en lækker kvinde i sin bedste alder, du holder dig ikke tilbage med at indsætte flotte billeder af dig selv, og fint nok, du kan jo ikke gøre for at du ser godt ud. Men måske nok så interessant en betragtning for dine kunder som måske ikke har samme egenskab, og derfor behøver andre virkemidler i deres kommunikation med omverdenen. Håber du har blik for dette og at dine kunder også ser det, for det er næppe alle kvindelige bloggere, eller mandlige for den sags skyld, der vil have samme succes med at bruge billedmateriale på den måde du bruger det. Min pointe er at det du gør er godt for dig, men ikke nødvendigvis for andre.

Jaja jeg ved godt jeg får hug for den her kommentar, det tager jeg med, intet er skrevet i ond mening :-)

Er kommentaren brugbar? 3 6
Christina Klitsgaard  den 06-03-2013 kl. 13:34

Kære Fru Hartmann – ja, jeg forudsætter selvfølgelig at 'Ole' svarer, og at en kollega ellers gør det, hvis han er syg.

Kære Mikkel – tusinde tak skal du have. (Og dejligt at høre fra dig, håber du har det godt).

Tak Rikke og Thea.

Er kommentaren brugbar? 1 0
Christina Klitsgaard  den 06-03-2013 kl. 13:34

Kære Brian,

Mange tak for din kommentar.

Er kommentaren brugbar? 2 0
Netmille  den 07-03-2013 kl. 21:33

Fantastisk indlæg, skrevet så man forstår det ;-)

Er kommentaren brugbar? 1 0
Christina Klitsgaard  den 07-03-2013 kl. 21:47

Tusinde tak, Camilla. Dejligt at høre.

Er kommentaren brugbar? 1 0
vinicios  den 09-03-2013 kl. 04:53

Oi

Er kommentaren brugbar? 1 0
vinicios  den 09-03-2013 kl. 04:54

Boa noite e parabéns!!

Er kommentaren brugbar? 1 0
Mark  den 11-03-2013 kl. 21:37

Jeg synes egentligt der er en masse gode ting i indlægget. Men ærligt talt, er vinklen helt ved siden af. For sagen er jo den, at der altså er en væsentlig forskel på "mor" og så en virksomhed. "Mor" gør de ting hun gør af kærlighed og uden den mindste forventning om personlig vinding (ihvertfald økonomisk vinding). Virksomheden gør groft sagt som den gør, for økonomisk vinding og økonomisk vinding alene.

Ovenstående synes jeg faktisk er en ikke uvæsentlig detalje. Ikke mindst fordi den påklistrede "kærlighed" kan fjerne fokus fra virksomhedens operationelle mål. Men også fordi man hurtigt kan frastøde mere end man tiltrækker, hvis man, som virksomhed, så at sige ikke kender sin plads. Jeg ville f.eks. finde det direkte ækelt, hvis min bilforhandle sendte mig en mail, hvor de skrev de elskede mig. Ikke mindst fordi jeg ikke er dummere, end jeg ved grænsen for denne "kærlighed" er skarpt trukket i sandet, der hvor betalingsfristen på fakturaen løber ud.

Men vi kan måske mødes på midten, med lidt milde omskrivninger af de 2 punkter?

1: Du skal altid være der -> Du skal være der, når dine modtagere har brug for dig*

Du er sådan set selv inde og vende det. Men pointen er dybest set, at det er spild af ressourcer hvis du "altid" er der.

2: Du skal bekymre dig -> Du skal være der, når dine modtagere har brug for dig og din emailmarkedsføring skal være brugbar for dine modtagere*

* Det kunne f.eks. være brugbart for dine modtagere, at vide de skal passe på i trafikken, hvis det ellers er et emne der giver mening i din overordnede Kommunikationsstrategi.

Er kommentaren brugbar? 2 0
Margit  den 12-03-2013 kl. 16:16

Tak for din humor, det er uhyre sjældent at jeg ligefrem morer mig over nogle af de utallige nyhedsbreve jeg modtager, det gjorde jeg, da jeg læste dit.

Og så er det jo ganske essentielt, det du skriver. Vi ved det sikkert alle, men husker vi det lige i denne sammenhæng?

Er kommentaren brugbar? 1 0
Martin.S.  den 27-03-2013 kl. 07:56

Tak for god artikel og god underholdning samtidig. Gode pointer at tænke nærmere over og naturligvis implementere :-).

Er kommentaren brugbar? 1 0
Michelle Lynge  den 03-04-2013 kl. 13:18

Rigtig interessant indlæg som jo egentlig er grundlæggende viden som du skriver. Nogen gange har vi bare behov for at får tingene sat i perspektiv og skåret ud i pap.

Der skal laves lidt om hos os også - tusind tak for denne perspektivering

Er kommentaren brugbar? 1 0
Tage Danielsen  den 06-04-2013 kl. 09:55

God morgen.

Jeg fik næsten kaffen galt i halsen ved at læse kvaliteten af disse kommentarer! Nu gør jeg noget som man ikke skal gøre, nemlig at kritisere dem som kritiserer, OK så er jeg jo ikke bedre, så det lader jeg være med.

Nu er der jo mennesker der har prøvet at leve i en tid, hvor der ikke var hverken mobil, dankort, internet, farvetv og facebook. Jeg har hørt mennesker i dag der siger, uden mobil, det kan ikke passe, jeg er ikke selv på facebook, jeg får nok af det stads ved at høre på andre. Den gang der ikke var disse "nymodens" ting, da bekymrede man sig mere om hinanden, da var kontaktfladen indenfor rækkevidde. I dag har nogle mennesker 2 millioner venner på facebook, jeg ved ikke hvordan jeg skulle bekymre mig om dem?

Jeg er gammel sælger, og havde en kollega som solgte brændeovne. Denne sælger besøgte en gammel dame, og sælgeren fortalte stor om vidunderet, den kunne koge kaffe, automatisk aske udtømning, den var flot som et møbel. Midt i denne talestrøm, afbryder den gamle dame sælgeren og siger, den der himstragims som du har der, kan den varme, så ikke jeg skal gå her og fryse? Sælgeren fortalte mig han fik røde ører, han havde ikke gjort sig den ulejlighed og finde ud af hvad kundes behov var, og så tage vare på kunden ved at sælge produktet der kunne give kunden det der var brug for, nemlig varme. Når man har mere fokus på sig selv og sine varer, i stedet for at finde ud af, hvad kan jeg hjælpe kunden med, hvis kunden får mine produkter. Se så får man penge for at tage være på kunden, og ikke nok med det, man får en glad kunde der kommer igen og igen, jeg har set mange kunder skifter firma, når en sælger skifter firma.

Disse 3 ting er stadig gældende,

Vis hvem du er, svar når en kunde spørger

Hjælp din kunde med at få mest ud af det du har solgt.

Ikke alle kunder er ens, nogen har behov for varme, andre har behov for den renser sig selv, nogen synes det er smart den laver kaffe.

Tak for en reminder om disse.

Bedste hilsen Tage

Er kommentaren brugbar? 6 0
Martin Jepsen  den 13-04-2013 kl. 08:59

Super god blog indlæg :)

Er kommentaren brugbar? 2 0
Stine Bager Christensen  den 25-04-2013 kl. 10:29

Super fedt indlæg. Det er et rigtig godt billede du har tegnet af problematikkerne. Banalt, men virkelig inspirerende. Man kan mærke du har noget på hjertet. Tak for det.

Er kommentaren brugbar? 1 0
Trendsonline.dk  den 10-06-2013 kl. 14:46

Rigtig fedt indlæg! Vi er netop begyndt at sende nyhedsmails ud til vores læsere, og i dette indlæg var der op til flere fifs vi vil benytte os af, for at skabe mere loyalitet og troværdighed. Tak for det.

Trendsonline

Er kommentaren brugbar? 1 0
Michel Moore  den 24-06-2013 kl. 14:50

Banalt og alligevel så brugbart.. Super indlæg. !

Er kommentaren brugbar? 1 0
Christina Klitsgaard  den 24-06-2013 kl. 15:35

Kære Tage, Martin, Stine,Trendsonline.dk og Michael – tusinde tak for jeres kommentarer. Og ja – det er banalt, men desværre relevant. Så sent som i dag modtog jeg et nyhedsbrev fra Arla med afsenderadressen '[email protected]'.

(Tage, Martin og Stine - beklager mit sløvsind og sene svar. Det er heller ikke god stil:-)

Kh

Christina

Er kommentaren brugbar? 1 0
Anders Saabye  den 24-06-2013 kl. 15:53

Hejsa!

Tak for et fedt indlæg. Det er nogle forholdsvist simple, men alligevel meget brugbare ting. Jeg skal i hvert fald lige give det en tanke, når jeg skriver mit næste nyhedsbrev.

Og fedt med den måde du har stillet det op mht. din mor. Det gør det meget nemmere at huske. Tak for det.

- Anders

Er kommentaren brugbar? 1 0
Jens S  den 28-06-2013 kl. 22:15

Meget kloge ord.

Er kommentaren brugbar? 1 0
Spetslai Nang  den 28-06-2013 kl. 22:52

Hehe kan virkelig godt lide dit forslag til toyota :)

Er kommentaren brugbar? 1 0
 

Tilføj en kommentar

 

 
For at holde spammere ude, fortæl os hvad er: en + tre =
Husk Mig

Få besked når der kommenteres (Log ind for at få tilsendt mail)
 


Få besked når Christina skriver


Om Christina Klitsgaard

Christina Klitsgaard er tekstforfatter, nyhedsbrevs-ekspert, workshopleder og forfatter til workbooken 'Skriv dig ind i dine kunders hjerte, hjerne og pengepung i 8 nemme trin'.


Du kan købe e-workbooken online (kr. 549,- + moms) på www.christinaklitsgaard.dk.   

Se også Christinas nye online-kursus 'Strategisk emailmarkedsføring med storytelling – sådan sælger du (meget) mere med mails'

Christina på Twitter

Hvis du vil have besked når Christina og ligesindede bloggere har lavet et nyt indlæg, så klik her:


Seneste kommentarer