Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE
Hvor mange stjerner giver du?
Amino.dk Blogs Ekspertblogs Christina Klitsgaard 2012-trend: Har du modet til at være flawsome over for dine kunder?

2012-trend: Har du modet til at være flawsome over for dine kunder?

21.754 Visninger
Hvor mange stjerner giver du? :
09 January 2012

Jeg kører sommetider over for gult.

Nogle gange aner jeg ikke hvad jeg skal skrive om.

Jeg er bange for at dø.

Engang parkerede jeg 2 kilometer væk fra min kunde og tog en taxa resten af vejen, fordi jeg var flov over min bil.

Så er det ude …

* * * 

Det føles slet ikke så tosset. Altså at være ærlig. Bare en lille smule. Mere. Ærlig. Det kaldes flawsome. Og det er den nye sorte. Trendfirmaet Trend Watching, der lever af at spotte upcoming forbrugertendenser, spår at en af de allerhotteste trends for 2012 er at være Flawsome.

FAKTA: Flawsome er en sammensmeltning af det engelske ord ”flaw” (svaghed/fejl) og ”awesome” (fantastisk), og det betyder, at det bliver cool at turde flashe sine fejl og mindre flatterende sider. 

Når man driver egen forretning, er det fristende at tænke, at man for at vinde både kunder og goodwill, kun skal vise sit bedste ansigt udadtil. Men dine kunder gider ikke høre om hvor "fantastisk" alting går i din virksomhed, hvor "perfekt" du gør det, og hvor "ufejlbarlig" du er.

Tværtimod.

Kunder er trætte af firmaer, der pudser glorien og fremstår perfekte og ufejlbarlige. Det virker uautentisk, og vi bliver mistroiske og mister tilliden til dem. Fremover vil vi ikke længere forvente at virksomheder - hverken store eller små - skal være fejlfri. Der vil vi hylde, tale om og lægge vores penge hos dem, der tør være flawsome – altså menneskelige, på godt og ondt.


Jeg tror på, at det har været sådan længe. Inde under den perfekte lak. Vi har bare forført os selv og hinanden til at tro det modsatte. At ’perfektion’ sælger. Eller i hvert fald bildt os det ind.


Et godt eksempel på, at det allerede har virket længe at være flawsome, er den amerikanske butikskæde (for at være ærlig, så har jeg glemt navnet), som sidste år havde fået over 1.000 dunjakker hjem. De viste sig desværre bare at være i en rigtig dårlig kvalitet. 
Kæden indrykkede en annonce med en overskrift tæt på den her:

'Vi har fået 1.000 dunjakker hjem – kvaliteten er elendig, så vi sælger dem til spotpris’.

Alle jakker var udsolgt på få timer.

Et andet eksempel er pizzakæden Dominos, som i sommer lejede lystavlen på Times Square i New York og live-streamede  - god som dårlig - kundefeedback via Twitter.

 Hvad de fik ud af det, er der skrevet utallige artikler om. Prøv selv at google det.

Spørg dig selv: 
Hvordan kan du turde være en lille smule mere “flawsome" i dit firma i 2012? 

Er der nogen steder i din kommunikation og markedsføring, hvor kan du være mere menneskelig og mindre “rigtig”?

Dine kunder vil formentlig elske dig for det.

K.h.


Christina

PS: Ærlighed er ifølge Trend Watchers kun ét af flere business buzzwords i 2012. Andre er: Autenticitet, empati, generøsitet, ydmyghed, modenhed og humor.

Hvor mange stjerner giver du? :
Få besked når Christina skriver Skriv dig op