Amino Ekspertblog

Ekspertblogger på Amino om markedsføring af mobile apps

Mobile marketing med Facebook og Pinterest

Skrevet af:
27. februar 2012 | 2.356 Visninger| 6 kommentarer
Hvor mange stjerner giver du?:

Amino Ekspertblog

Babar Baig fra babarbaig.dk

Ekspertblogger på Amino om markedsføring af mobile apps

Annoncører, herunder e-handelssites og brands, vil være tvunget til at lave mobilsites i 2012. Ingen vej udenom. Pinterest og især Facebook får en enorm indflydelse i år, for alle de annoncører som gerne vil tages seriøst på mobilmediet og begge sociale medier, vil gøre det unægtelig svært for alle ikke at fokusere på deres mobilsites. Facebook og Pinterest vil være drivkraften for vækst i mobil-optimerede sites i år.

Du har sikkert hørt om Pinterest – det ”nye” sociale medie som er baseret på interesser. På mobilen fungerer deres mobilsite meget fint – bortset fra når man trykker på billeder og bliver viderestillet til forskellige sites som ikke er optimeret til smartphones.

Pinterest tager udgangspunkt i billeder – og lige netop billeder er noget man ikke gider rode med (tunge og langsomme at hente ned) - derfor afhænger ens succes af hvor hurtigt man kan få lavet ens website til en mobilvenlig side. Billeder i Pinterest som man ”pinner”, er blandt andet linket til e-handelssites. Dvs. hvis man klikker på et produktbillede, vil man blive stillet videre til den oprindelige e-handelssite hvor man kan købe produktet. Kan man forestille sig at man fra mobilen vil købe fra en e-handelssite som ikke er optimeret til mobiltelefoner? Den potentielle kunde vil være væk inden man når at sige ”bounce”.

Pinterest mobil-app og deres HTML5 mobilside er allerede meget populære (m.pinterest.com). Pinterest-app'en er allerede top 10 inden for de mest populære apps på app-stores. Generelt set sender Pinterest mere referral trafik end hvad Youtube, Google+ og LinkedIn gør tilsammen!  

Facebook-reklamer på mobilen kommer

Der har været forskellige rygter om lanceringsdato for hvornår Facebook begynder at vise reklamer i deres app og mobilside (i en eller anden form), men en ting er sikkert - at det kommer. Spørgsmålet er om du er klar?  Facebook har oplyst at der p.t. er over 425 millioner som aktivt bruger Facebook fra mobilen; brugere som Facebook endnu ikke tjener penge på. Hvis man i dag gør brug af annoncer på Facebook (alm. annoncer på web, ”sponserede historier” undtaget), så kan det være relevant at bruge dem på mobilen også. Hertil er det ALTafgørende om man har en mobilvenlig side som man kan bruge som landing-URL.

Af de 4 reklamer som jeg får vist på min Facebook-side i højre side, er der kun én som har lavet en mobilside, og hvor man bliver korrekt viderestillet. Og der er altså tale om større danske brands, så der er nok at gå i gang med for mange virksomheder.

Lav din mobilsite på én dag

Der er allerede flinke Aminoer som har beskrevet hvordan man hurtigt kan lave mobilsite – blandt andet hvis man bruger Wordpress. Se f.eks Mortens råd her: Gør din Wordpress-side mobilvenlig

Jeg har tidligere skrevet om et Google-initiativ hvor man kan se hvordan ens website ser ud på Smartphones, og hvor der er gode tips at hente vedrørende optimering af ens mobilsite.

Læs også


Kommentarer

Hardy Henneberg  den 09-03-2012 kl. 09:05

Vedr. 'Marketing med Facebook':

Jeg har lavet en facebook app, der gør flg. når en facebook bruger aktiverer den:

1. reklamerer med lodtrækning om en iPad blandt de brugere, der har aktiveret app'en

2. registrerer brugerens email adr. af hensyn til lodtrækning

3. poster et link på brugerens væg til det produkt, jeg sælger

4. poster et link på brugerens væg til facebook app'en selv, så den spredes

Er det mon lovligt? Det er jo lidt 'virus-agtigt' og konkurrerer med de officielle facebook reklamer. Hvis det bliver en succes, vil brugere, der har mange facebook venner, som aktiverer app'en, blive oversvømmet med disse (irriterende) reklame opslag.

Det skal siges at app'en advarer brugeren om, at den vil slå noget op på væggen, og beder om tilladelse dertil.

Jeg er ikke selv den store facebook bruger, men jeg synes ikke, jeg har oplevet, at facebook bliver oversvømmet med den slags, og det kan undre lidt, hvis det er lovligt.

Er kommentaren brugbar? 0 0
Babar Baig   den 12-03-2012 kl. 14:14

Hej Hardy - Tak for kommentaren. Jeg vil mene, at det er lovligt sålænge du har fået aktiv tilladelse fra brugeren.  Men det nok bedst at du spørger en der har styr på FB apps.

Mvh

Babar

Er kommentaren brugbar? 0 0
Thomas Bigum  den 12-03-2012 kl. 21:42

Hejsa.. input om facebook konkurrenceregler.

Det skal være muligt for brugeren at takke nej.

Facebookfesten i form af Likes, Kommentarer, Invites, Delinger, Wallpost må ikke være "betingelse" for at deltage.

Alt det gøgl skal være baseret på frivillighed. Dermed opstår et paradoks, for jo flere man inviterer desto mindre bliver ens egen chance for at vinde... hvilket betyder at brugeren faktisk har fordel af at gøre det modsatte af hvad virksomheden vil have ham til.

Måden at få det til at lykkes er at lave en awesome konkurrence, og en iPad is probably not gonna cut it. Awesome konkurrencer der er sjove, eller kræver en præstation af brugeren - som brugeren har lyst til at blære sig med.... er vejen frem.

Præmien kan også være så speciel at folk automatisk begynder at tale om konkurrencen. Mund til mund.. Aldrig tvang.

Er kommentaren brugbar? 2 0
Babar Baig   den 13-03-2012 kl. 10:39

Hej Thomas - super!

Jeg har tidligere brugt Wildfire app og Offerpop til at lave konkurrencer og jeg ved, at Wildfire App har lavet en funktion, hvor ens chancer for at vinde bliver større, når ens venner også tilmelder sig. Dvs. jo flere venner der tilmelder des større chance for at vinde.

Kunne være interessant, at du på et tidspunkt skrev noget om disse tjenester og om de overhovedet nytter noget.

Mvh

Babar

Er kommentaren brugbar? 2 0
Hardy Henneberg  den 13-03-2012 kl. 12:17

Mange tak for jeres input,

Fandt iøvrigt Facebook app Guidelines her: www.facebook.com/promotions_guidelines.php, hvis andre skulle være interesserede.

At lave en spændende konkurrence, som mange gider deltage i er nok vanskeligt, og derfor vil jeg også gå efter at anspore konkurrence-deltagerne til at poste mit link på deres væg (når man nu ikke må tvinge dem ). Så jeg havde netop tænkt på, om jeg kunne gøre gevinstchancen afhængig af hvor mange venner, der deltager.

Jeg er derfor også meget interesseret i at høre mere om de tjenester Babar henviser til.

Er kommentaren brugbar? 0 0
Høy  den 19-03-2012 kl. 23:09

Har været på Pinterest i nogle måneder nu, og det bliver huge... God artikel som altid :-)

Er kommentaren brugbar? 0 0
 

Tilføj en kommentar

 

 
For at holde spammere ude, fortæl os hvad er: fem + fire =
Husk Mig

Få besked når der kommenteres (Log ind for at få tilsendt mail)
 


Få besked når Babar skriver


Om mig

Jeg har arbejdet med Mobile Apps siden 2005, hvor jeg var med til at stifte en af de første web baseret App Stores. Jeg hjælper virksomheder med udarbejdelse af mobilstrategi og rådgiver omkring, hvordan man udnytter potentialet med mobil-mediet. Jeg har stor erfaring med at markedsføre Apps og har senest været marketing direktør for Mobile Voip-udbyderen Vopium, hvor jeg har været ansvarlig for online, mobile og App Store marketing. Jeg er desuden medstifter af WriteReader, som er en ny videnskabelig lærings-App til iPad, der lærer børn at læse gennem meningsfulde skriveaktiviteter.

Du er velkommen til at kontakte mig, hvis du har spørgsmål eller brug for rådgivning.

Min hjemmeside: babarbaig.dk


Babar på Twitter

Hvis du vil have besked når Babar og ligesindede bloggere har lavet et nyt indlæg, så klik her:


Seneste kommentarer