Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE
Hvor mange stjerner giver du?
Amino.dk Blogs Ekspertblogs Anne Skare Nielsen Amatørernes æra er slut!

Amatørernes æra er slut!

35.929 Visninger
Hvor mange stjerner giver du? :
30 January 2014

Fuck kreativiteten - vedholdenhed! Dedikation! Hårdt arbejde! Passion! At kunne sit håndværk og lægge sig i selen for at være blandt de 100 dygtigste i verden indenfor sit felt. Dét er der fremtid i. 

Sjusk, slendrian, manglende overholdelse af deadlines. Glem det!

Du kender det selv - du sidder selv med dit lillebitte, håbefulde udviklingsbudget og har nu lagt det i hænderne på en programmør, en app-designer, eller en anden gut eller gutinde, der har lovet dig den for fede løsning. Og så trækker det ud, der opstår skjulte fejl og mangler, de tager ikke telefonen når du ringer osv. osv. Du forstår ikke hvorfor - deres hjemmeside så så flot ud, og deres credentials på linked in var imponerende. Du græder. 

Jeg tror ikke der er noget i denne verden, der gør mig mere arrig end sjuskede amatører. Til gengæld er der heller ikke noget, der gør mig mere glad end dygtige, dedikerede mennesker. 

Forstå mig ret - jeg er all in på, at vi skal have en legende, eksperimenterende indstilling, til det vi laver. Og at man gerne på bedste renaissance-vis skal være dygtig til mange forskellige ting. Og man må gerne lave fejl. Man SKAL lave fejl.

Det jeg siger er, at vi skal begynde at respektere professionalismen, som vi aldrig har gjort det før. Vi skal investere alt overskud - ikke i salg og vækst - men i dygtighed. Og vi skal kæmpe for dedikerede, langsigtede, sunde, konfliktfyldte relationer til kunder og samarbejdspartnere. 

Her er mine bedste råd. Professionalisme-tips jeg har lært på den hårde måde - ved at lave alle fejlene. Det er min helt egen personlige visdom, som jeg har blødt og svedt og grædt for, men alle de gange hvor jeg har lavet en fejl, har jeg undskyldt (nogle gange også bare overfor mig selv), trukket mig selv op i nakkehårene og sat mig op på trucken igen. Håber du kan bruge dem i dit eget liv, så du kan blive endnu mere prof end mig: 

1. Vær arrogant på den ydmyge måde.

Du skal være arrogant nok til at sige "jeg er (på vej til at blive) den bedste i verden til det jeg laver, stol trygt på mig. Men på den anden side ved jeg ikke en hujende fis, om dig og dit liv - så oplys mig. Hjælp mig med at forstå tingene og problemerne fra din side". Dygtige mennesker vil gerne arbejde sammen med andre dygtige mennesker. Kunden stoler på dig indtil det modsatte er bevist, og tror du selv på dit eget formået og potentiale, gør kunden også. Vi danskere er altid nødt til at oversælge en lille smule, for ellers udvikler vi os ikke. Kunden eller samarbejdspartneren skal inviteres med på denne rejse, hvor de både høster fordelene af alt de du har lært med de gamle kunder, men også får noget helt nyt og spændende, der passer lige præcist til dem - fordi du er ydmyg nok til at tage din egen rose-klaphat af og lytte ydmygt til deres helt lavpraktiske, jordiske problemer. 

2. Vær et bryllupsband  

Når jeg er i Norge og holder foredrag, så bliver jeg hentet i lufthavnen af smukke, norske mænd. Arrangørerne krammer mig og siger "Iiih, hvor er vi glade for at du er kommet. Tænk at du vil rejse hele denne vej bare for vores skyld. Her tag en masse penge". Bagefter sender de takkekort og en salami-pølse (no kidding). Jo dyrere man er indenfor min branche, jo mere lækker er man. Dansk underspillethed kan du godt glemme, hvis du står som keynote-speaker på en engelsk eller amerikansk scene. Så er man the bomb. "You must travel the world", siger de mens de kigger op på dig med store imponerede øjne, og så svarer du: "Oh yes, I been here and there and everywhere, but being here with you guys, just made my year". Men det er glamour og facade. Et show. Og til det show handler det bare ikke om mig. Ligegyldig hvad de siger, er det ikke mig der er i centrum. Jeg er et bryllupsband - dvs. helt vildt vigtigt for festen, men ikke meningen med festen. Og der er ingen der gider høre undskyldinger for, hvorfor jeg ikke kan spille godt i dag. Jeg skal levere, og levere HVER ENESTE GANG - uanset om jeg ikke har sovet i nat, har syge børn eller tømmermænd. Du skal altid tænke på dig selv som et bryllupsband. Når du lover at levere noget til andre, så kan de sgu ikke undvære dig. Et bryllup uden et band, det er trist - hvis ikke du lever op til dine forpligtelser ødelægger du andre menneskers drømme. 

3. Tænk som en app

Fællesnævneren for alle de app's, du rent faktisk bruger er, at de er gode til lige præcist det du har downloadet dem for. Find my friends - finder dine venner. Asana - holder styr på dine tasks i et projektteam. Candy chrush - crusher candy. Osv. Jo mere tight en app er, jo mere nyttig er den. Du forventer ikke, at din app også skal kunne koge æg. Du bliver faktisk lidt irriteret, hvis den tilbyder det. Hold din relation til kunden eller partneren simpel og enkel og ren og smuk. Kvalitet er at matche folks forventninger, og du skal kun kunne levere indenfor din egen professionalisme - ikke være et one-stop-shop for pakkeløsninger (been there, done that, tried it - det dur ikke, det er ikke sjovt og du udvander din egen professionalisme). Det kan godt være, at der indenfor nogle brancher er godt salg i pakkeløsninger, men fremtidens kunder kan og vil sandsynligvis hellere sammensætte det perfekte måltid til lejligheden fra en buffet af professionelle leverandører. Så vær en lille lækker ret og ikke et slasket happymeal. 

4. Hold din deadline.  

Hold din deadline. Hold din deadline. Hold din deadline. Hold din deadline. Hold din deadline. Hold din deadline. Hold din deadline. Hold din deadline. Hold din deadline. Hold din deadline. Hold din deadline. Hold din deadline. Hold din deadline. Hold din deadline. Hold din deadline. Hold din deadline. Hold din deadline. Hold din deadline. Hold din deadline. Hold din deadline. Hold din deadline. Hold din deadline. Hold din deadline. Hold din deadline. Hold din deadline. Hold din deadline. Hold din deadline. Hold din deadline. Hold din deadline. Hold din deadline. Hold din deadline. Hold din deadline. Hold din deadline. Hold din deadline. Hold din deadline. Hold din deadline. Hold din deadline. Hold din deadline.  

Så er det sagt. Det kan bare ikke siges for mange gange. Efter mange år som moderator har jeg også fået det bekræftet der: Det ypperste for en moderator er at kunne holde tiden. Det er det absolutte need to have. Sjov? Klog? Indsigtsfuld? God til at skabe debat? Ja, ja, ja - det' da dejligt. Men det folk husker bagefter - det er at jeg holdt tiden. 6 måneder efter kommer kunden og siger "det var bare så fedt, at du holdt tiden". Det jeg bliver booket på igen og igen, er at jeg er moderator-verdens mega-tidsfacist iført lak og læder og ridepisk. Jeg ikke bange for at skubbe Bill Gates eller et nuttet børnekor ned fra scenen. Et hint, hvis vi mødes engang - når jeg står helt henne ved siden af dig på scenen, og prikker dig med en gaffel, så er det fordi din tid er slut. 

At lære at styre sin tid er virkeligt, VIRKELIGT hårdt arbejde. Og øv, hvor har jeg bare siddet mange gange i min bil på vej til møde, forsinket og forhastet fordi jeg har pakket kalenderen for hårdt. Ringer op til kunden i bilen og siger "jeg er der om 10 minutter", mens min indre, irriterende men vise stemme siger "Er vi det? Har vi da lånt batmobilen? Kører vi i en Delorean?". Og hertil kan vi tilføje alle de mange møder, jeg har aflyst med kort varsel, fordi jeg alligevel ikke lige gad (note: hvis du får an mail med ordene "der er lige kommet er spændende projekt ind ad døren" / "vi sidder desværre med en presset deadline", så er det 9 ud af 10 gange fordi den anden part ikke lige er in the zone i dag). Kan vi blive enige om, at det ikke er professionel adfærd? Sådan var Anne Skare engang. Sådan er Anne Skare ikke mere. Not a way to live your life. Jeg fylder aldrig, aldrig mere min kalender med mere end 50% - der skal være plads til at forlænge den vigtige samtaler og til at kunne trække vejret og være tilstede. 

5. At andre ikke kan holde en deadline, er ikke dit problem 

Jeg ringer f.eks. aldrig tilbage til journalister, der lægger panikbeskeder på min mobil, om at jeg død og pine skal ringe tilbage, fordi de skal aflevere deres artikel om 10 minutter. Not my freakin' problem. Til gengæld taler jeg gerne meget og længe med dygtige, dedikere, professionelle journalister, der laver kvalitet, og hvor jeg i ro og mag kan få deres arbejde til gennemsyn og hjælpe dem med at gøre det endnu bedre. 

6. Byg dine broer og brænd dine skibe

Test dine relationer af i år. Byg dine broer til dem du ikke kan undvære og byg dem solidt. Vi er selv i Future Navigator i gang med at indtage verden med nye digitale produkter, og det kan vi ikke uden professionelle, dedikerede samarbejdspartnere. Hvis jeg lægger en ordre hos dig, så skal du bare vide, at jeg bedømmer leverancen med 50% og måden den bliver leveret på med de resterende 50% Kan du forstå, hvad jeg beder om? Bruger du tiden, hvor vi aftaler projektet med hinanden super-effektivt? Holder du mig underrettet om, hvordan det går? Kan jeg få fat på dig, hvis jeg sms eller ringer eller mailer? Tør du sige nej, hvor jeg går overboard med mine forventninger? Tør du sige, hvis der er noget du ikke er sikker på? Ingen mennesker ved alt eller kan alt - professionalisme er også at erkende sine mangler, og vide hvordan man tilegner sig de egenskaber man ikke kan undvære. 

Dem, der vinder opgaverne hos mig er ikke dem, der laver den bedste løsning. Det er dem, der arbejder mest professionelt, som jeg ved jeg kan arbejde sammen med de næste mange år. Så skal de bedste løsninger nok komme, og processen derhen bliver berigende og lærerig for os allesammen. Cortez, den opdagelsesrejsende, brændte sine skibe, da han ankom til det nye land. Så er der ingen vej tilbage. Du vinder ingen flinke-konkurrencer når du fyrer dine kunder, siger nej til at drikke kaffe med gud og hvermand, ryder ud i amatør-leverandørerne, og siger farvel til medarbejdere der snakker for meget og laver for lidt. Til gengæld vinder du stort på respekt fra din dygtige ansatte og dine bedste kunder. OG som bonus får du endnu mere tid til det du synes er fedt at lave. Og så bliver du dygtigere til det. Og så tjener du endu flere penge som du kan investere i dygtighed og dedikerede fællesskaber.    

7. Sig undskyld

Man bliver ikke professionel, hvis ikke man kan erkende når man laver fejl. Og fuck jeg laver mange fejl. Og så siger jeg undskyld. Jeg siger undskyld til mine børn, til min mand og til mine medarbejdere. Forleden skulle jeg deltage i et webinar for Dansk HR, som havde kæmpet en hård kamp for at få teknikken til at spille. Jeg sad klar i et mødelokale, og alt startede fint. 5 minutter inde kommer 20 mennesker ind ad døren, fordi jeg store fjols ikke havde huset at booke det. Så jeg måtte rende rundt på gangene til jeg fandt et roligt hjørne mens jeg snakkede løs til 47 mennesker, der havde lagt deres værdifulde tid i mine hænder. Pis, det var pinligt. I stedet for at skubbe det væk, og sige "men det gik jo ok", så siger jeg "hvad er det for et menneske der gør sådan noget? Det er en luset amatør, der svigter folks tillid og ikke forbereder sig ordentligt". Man skal erkende sine synder for at få tilgivelse. Herefter lover jeg mig selv, at lade være med at opføre mig som en luset amatør, der svigter folks tillid og jeg siger det samme til Kim fra Dansk HR, også selvom det er en ulønnet opgave.

8. Meld dig ud af alle klubber og foreninger og bestyrelser, der ikke vil være professionelle.

En profession er en fagorganisation, som har sikret sine medlemmer monopol på en bestemt type arbejde og en plads i den sociale arbejdsdelingen, som giver faggruppen eksklusiv ret til at kontrollere eget arbejde. 

Professionalisme er over en årrække at have opnået ekspertise og speciel viden indenfor et eller flere områder, at udvise excellente evner til at omsætte denne viden til handling, og samtidigt have god adfærd indenfor ens professions etiske kodeks. Man har en indredrevet interesse og lyst til at udføre sit job godt, samtidigt med at man udviser en positiv og konstruktiv attitude.

Hvis de andre går mere op i profession end professionalisme, så ønsk dem god fornøjelse. Din tid er mere og bedre værd.

9. Gør det ordentligt hele vejen rundt.      

Professionalisme er også en indstilling. Du kan sagtens være en meget mere dedikeret far, mor, ven, veninde, sportsudøver, nabo, hundetræner .. you name it. Alt hvad der er værd at gøre, er værd at gøre ordentligt. Og hvis ikke du har tid til at gøre det ordentligt nu, har du sgu heller ikke tid til at gøre det ordentligt senere. I 2013 ryddede jeg op med mega-hård hånd, og jeg siger pænt nej til rigtig, rigtig, rigtig mange ting. Jeg har haft mange situationer, hvor jeg ikke har følt mig flink og venlig, men jeg har gjort mig stor umage for at være ærlig. Langt de fleste har vist stor respekt for at jeg siger, at jeg synes det de laver er spændende, men jeg har lovet mine medarbejdere og min familie at jeg skal dedikere mere tid til dem. Måske fordi de fleste har det på den samme måde. 

10. Nyd livet

Som the US Marines siger - train hard, fight easy. Vi er - for at sige det på udansk - blandt de 10 bedste i verden til det vi laver. Og det er den fedeste følelse. Vi er en lille virksomhed med enorme ambitioner, der tjener penge på at lave lige præcist det vi allesammen brænder for. Vi har et globalt outreach og får uopfordrede ansøgninger og kundehenvendelser fra hele verden - Brasilien, Sydafrika, New Zealand, Grønland, Lolland. Uden at have lavet nogen form for reklame. Hvorfor? Fordi vi bare er superdygtige, dedikerede og kun sælger de løsninger, vi ved vi kan lykkes med sammen med kunder vi kan have et dedikeret, langsigtet forhold til. Når man er dygtig, skal man nok blive fundet. Og jeg nyder det - jeg nyder at have en hverdag, hvor folk betaler mig for at levere det, jeg lige præcist er god til, og vil være endnu bedre til. 

Og ved du hvad - Jeg ønsker af hele mit hjerte det samme for dig.  

Hvor mange stjerner giver du? :
Få besked når Anne skriver Skriv dig op