Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE
Hvor mange stjerner giver du?
Amino.dk Blogs Ekspertblogs Per Allerup fra bizon.dk Dit nyhedsbrev æder dine placeringer

Dit nyhedsbrev æder dine placeringer

8.075 Visninger
Hvor mange stjerner giver du? :
23 October 2011

Rigtig mange af os bruger nyhedsbreve fra udbydere som Mailchimp og Campaignmonitor. De tilbyder nemlig en lang række muligheder som gør det nemmere at se hvad du får ud af dit nyhedsbrev - og det kan være temmelig meget. Men: Måske betyder dit nyhedsbrev at du mister dine placeringer på de organiske søgeord?

En af fordelene ved sådan et nyhedsbrev er at man kan få sporet hvor mange der klikker på et link i nyhedsbrevet. Det er jo meget smart, så kan du se hvor mange der egentlig klikker videre, så du kan skrive bedre nyhedsbreve.

Imidlertid har der vist sig et problem ved den måde som Campaignmonitor laver disse links på. Rent praktisk sker der det at man klikker videre fra nyhedsbrevet til Campaignmonitors server, som så lige laver lidt statistik, og derefter sender videre til din hjemmeside. Det er såmænd meget godt, hvis det vel at mærke gøres ordentlig - dvs. med et 301 redirect. Desværre bruger Campaignmonitor 302 redirects, som betyder "midlertidigt flyttet". Det betyder: Hvis en søgemaskine følger et link fra et webbaseret nyhedsbrev med disse trackinglinks, så får det besked på at den pågældende side midlertidigt er flyttet til din hjemmeside, men altså normalt hører til på creativesend.com (det domæne som CPmonitor bruger til klik).

Ifølge Matt Cutts går det godt i 99 % af tilfældene, og søgemaskinen vil vise den rigtige URL i sit indeks. Det må så også betyde at det går galt i 1 % af tilfældene - hvor søgemaskinen så vil vise dinside.creativesend.com/t/x/mambojambo som søgeresultatet i søgemaskinen.

Med andre ord: Har du et søgeord som du har ranket godt på? Så kan du risikere at Google i stedet vælger at vise dit indhold med den forkerte URL, og så får du altså ikke den placering du havde før.

En af mine kunder har i et stykke tid linket til webversionen af sine nyhedsbreve - han bruger Campaignmonitor. Det kan såmænd være meget smart, så kan besøgende på hjemmesiden lige se de sidste nye nyhedsbreve og måske score et af de gode tilbud. I dette tilfælde har det så betydet at Google har valgt at vise hans indhold på det forkerte domæne. Også på nogle af de mere konkurrenceprægede søgeord, hvor han havde gode placeringer i top 3. Disse er nu reduceret til side 4, 5 og lavere. Altså placeringer som ikke har en kinamands chance for at tiltrække besøgende. Det kan rent faktisk måles på omsætningen!

Vil du ikke rammes af 302-fælden?

Så bør du følge nedenstående råd, i hvert fald hvis du bruger Campaignmonitor:

  • Undlad at linke til webversionen af dit nyhedsbrev.
  • Vil du lægge nyhedsbrevet på nettet? Så undlad at bruge sporbare links.
  • Du kan også kopiere indholdet af dit nyhedsbrev over på din hjemmeside og lave manuelle, direkte links

Bruger du andre udbydere af nyhedsbreve med sporbare links? Så kan du hurtigt lave en test af hvilket redirect der udføres: Kopier et af de "grimme links" over i dette værktøj Check Server Headers. Hvis der står 301 Moved Permanently, så er alt i den skønneste orden. Hvis der derimod står 302 Moved Temporarily, så har du et problem og bør undlade at linke til dit nyhedsbrev.

Det sagde jeg ikke

Så skal jeg iøvrigt helt undlade at kommentere hvad man kan udrette med sine konkurrenters nyhedsbreve - dem der kan regne det ud, kan selv regne det ud;) Det kræver blot et enkelt link, så kan det være at konkurrenten bliver blandt Matt Cutt's 1 %'ere.

Hvor mange stjerner giver du? :
Få besked når Per skriver Skriv dig op