Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE
Hvor mange stjerner giver du?
Amino.dk Blogs Ekspertblogs Per Allerup fra bizon.dk Den forkromede hemmelighed bag SEO

Den forkromede hemmelighed bag SEO

3.533 Visninger
Hvor mange stjerner giver du? :
27 June 2011

Dette indlægs titel kunne også være "Kunsten at prioritere vol. 2" - Men jeg vurderede at ovenstående nok kunne vække fleres interesse.;) Det handler SEO nemlig også om.

Jeg har jo næsten lige skrevet om kunsten at prioritere, men i det foregående indlæg var det egentlig mest nogle betragtninger af min egen verden, i dette indlæg skulle det gerne blive lidt mere konkret - og bare rolig, ikke mere snak om opdatering af Pagerank end dette: Twit om fæmomenet. I dette indlæg vil jeg nemlig komme bag om den største af alle hemmeligheder inden for SEO, som nok er osse er den fleste faktisk kender, men ingen tør benytte: nemlig hårdt, vedholdende arbejde.

Der snakkes alle steder om, at SEO er noget med hemmeligheder og ikke mindst sorte, hvide og grå hatte, og så lige en masse tips og tricks. Men koger man søgemaskineoptimering ned til en substans, består det af følgende ingredienser:

  • Analyser - af søgeord og konkurrenter
  • Optimering - af hjemmesiden og tekster
  • Links - Fra andre hjemmesider og sociale medier
  • Ovenstående, om igen, og en gang til

I mine øjne er det ovenstående 4 punkter vi har at spille på. Der ligger selvfølgelig en del mere i hvert enkelt punkt end øjet lige ser, men der er ingen sorte kasser med magiske tandhjul, telefonlinjer til Matt Cutts (Google-kendis) eller voodoo i den gængse søgemaskineoptimering - Som i mine øjne er den der virker bedst, især på den lange bane. I de kommende indlæg skal jeg forsøge at give så praktisk en tilgang til tingene som muligt, så du kan tage prøve det på egen hjemmeside med det samme. Men altså, i dette indlæg vil jeg forsøge at hjælpe dig med at få prioriteret din tid, så du ikke skal bruge mere tid end højst nødvendigt på opgaven.

En SEO-opgave kan deles ind i engangs- og tilbagevendende rutiner. Uden at du dog kan regne med at en søgeordsanalyse kan du lave en gang for alle - Tingene udvikler sig, og opgaverne kører lidt i ring. Nedenstående plan kan du bruge som en fremgangsmåde når du skal i gang med din hjemmeside (bare rolig, jeg skal nok komme grundigt ind på emnerne i senere indlæg her på bloggen):

  1. Søgeordsanalysen - Her skal du have klarlagt hvad det egentlig er dine kunder søger på. Ofte har vi en tendens til at blive for meget fagidiot. Det må vi ikke blive i tekster på vores hjemmeside, for så tiltrækker vi kun andre fagidioter, og hvem kan leve af dem?
  2. Konkurrentanalysen - Kan være nyttig, men måske er det spild af tid for dig, fordi det tager for meget tid at sætte sig ind i situationen for 10 konkurrenter, end du kan få i udbytte ved at bruge den samme tid på din egen hjemmeside. Vi snakker jo ikke porno, piller eller poker, så koncentrer dig om dine egne ting. Du kommer omkring konkurrenterne i forbindelse med søgeordsanalysen, mere krudt skal du ikke bruge på dem.
  3. Optimering af hjemmesiden - Her kan det være svært at få overblikket over hvad der skal gøres, især hvis du har en webshop med 4000 varenumre. Men hvis du arbejder systematisk, så skal du nok komme til enden. Det er nemlig onsite, at du kan flytte bjerge - bagefter kan du flytte dem en gang til med linkbuilding, men det er en anden snak.
  4. Linkbuilding - Dette er nok en af de discipliner der er omgærdet med mest ærefrygt, og som volder de fleste problemer. Linkbuilding er jo kort sagt den øvelse at få nogen til at linke til din hjemmeside. Søgemaskinerne, og især Google, lægger ret stor vægt på værdien af sådan et link, så derfor handler det jo om at få nogen til at linke - Eller linke selv. Igen, du kan vinde rigtig meget ved at få links fra de rigtige steder - Det skal vi nok komme ind på.

Især linkbuilding er det emne hvor flest løber panden mod muren, og febrilsk begynder at starte egne linknetværk eller wordpress-blogs i metermål. Det er slet ikke nødvendigt for den almindelige webshopejer, man skal bare begynde at tænke links ind i sin hverdag og sin kommunikation. Hvor mange snakker man ikke med hver dag, som har en hjemmeside?

Næste indlæg i føljetonen bliver søgeordsanalyser. Jeg kan allerede nu afsløre, at det vil være en god ide at begynde at lytte til dine kunder ;)

Ses vi?

/Per

Hvor mange stjerner giver du? :
Få besked når Per skriver Skriv dig op