Amino Ekspertblog

Ekspertblogger på Amino om Affiliate Marketing

Affiliate reklamer via Facebook annoncer

Skrevet af:
12. oktober 2010 | 2.991 Visninger| 0 kommentarer
Hvor mange stjerner giver du?:

Amino Ekspertblog

Ken Schultz fra Partner-ads

Ekspertblogger på Amino om Affiliate Marketing

I dette blogindlæg vil jeg forsøge at samle trådene fra diverse andre indlæg omkring brug af affiliate reklamer via Facebook annoncer.

Der er gode muligheder for at tjene penge ved at benytte affiliate reklamer i Facebook annoncer, men der er også risiko for at tabe en del penge, hvis man ikke passer på.

Udgangspunktet er de reklamer der stilles til rådighed via de forskellige affiliate netværk. Der er 4 oplysninger du skal bruge når du vil vælge hvilke reklamer du vil bruge.

For det første skal det naturligvis være tilladt at anvende partnerprogrammets (kampagnens) reklamer. Det vil typisk fremgå om det er tilladt. Det er vigtigt at du overholder det da du ellers risikerer at miste optjente beløb samtidig med at du jo skal betale for Facebook annoncen. Så vær sikker først, og spørg hellere hvis du er i tvivl.

For det andet, så skal du kigge på om det kan betale sig at anvende partnerprogrammet (kampagnen). Typisk kan du i et netværk se en eCPC, dvs. en forventet gennemsnitlig indtjening pr. klik. Jo højere den er jo bedre er mulighederne for at lave et overskud på din Facebook kampagne.

For det tredie skal du evt. have lov til at linke direkte til et produkt. Se i punkt 4 herunder hvorfor det er vigtigt.

Og for det fjerde så skal du have adgang til nogle passende billeder evt. fra partnerprogrammets udvalg (som kan/må skæres til, 125x125 er en god størrelse) eller fra en billeddatabase.

Når du har udvalgt et par partnerprogrammer, så skal du til at sammensætte reklamen.

Følgende elementer indgå i en Facebook annonce:
1) En overskrift
2) Et billede
3) En tekst
4) En destination (vises ikke)
5) En webadresse/URL (vises)

De annoncer du laver vises i højre side sammen med op til 3 andre annoncer, så med andre ord konkurrerer du med dem om brugerens opmærksomhed. Og da disse annoncer i mange tilfælde laves af proffesionelle, så er det vigtigt at du laver noget der kan konkurrere. Prøv at kigge lidt på de annoncer er allerede findes på Facebook for at få lidt inspiration. Du kan under annoncerne klikke på ´Flere annoncer´. Læg i det hele taget mærke til annoncerne på Facebook løbende og kig på dem som kører i lang tid - det gør de typisk fordi det kan betale sig. Så måske kan de give dig inspiration. 

ad 1) Du skal vælge en god overskrift, dvs. en overskrift der fanger brugerens interesse. Enten ser man overskriften først eller som nr. 2 lige efter billedet. Så den skal fungere. Spørg andre om de synes den fanger opmærksomheden.

ad 2) Personligt lægger jeg mest mærke til billedet i en Facebook annonce og det tror jeg rigtigt mange gør. Ligesom overskriften skal billedet fange brugerens interesse længe nok til at teksten læses og der klikkes, eller længe nok til at der klikkes uden at læse teksten. De fleste vil dog nok også læse teksten for at vurdere om det er værd at klikke videre.

ad 3) Det er med teksten at du for alvor vurderes af brugeren, dvs de vurderer om annoncen er relevant og om de skal klikke videre. Du skal med korte ord i teksten i princippet dække brugerens behov. Vil du f.eks. sælge jeans, så skal du fortælle at du kan få smarte og billige jeans, eller det nyeste fra et eller andet brand e.l. Det er vigtigt at jeg som bruger kan se hvad det er jeg bliver tilbudt og får lyst til at klikke videre. Din tekst skal derfor indeholde en såkaldt call-to-action, dvs. en tekst der giver mig lyst til at klikke, f.eks. x kr. rabat til de 10 første eller rabat fredag og lørdag e.l.

ad 4) I annoncen angiver du hvor brugeren skal sendes hen ved klik. Det er vigtigt at der er en sammenhæng mellem din annonce og den side du sender brugeren til, ellers vil du i bedste fald forvirre brugeren og i værste fald vil brugeren anmelde din annonce til Facebook, fordi den er vildledende. Så sørg for at der er en god sammenhæng og at brugeren med det samme kan fortsætte med at få dækket sit behov. Hvis du reklamerer for et bestemt par jeans, så send brugeren til den produktside der indeholder det par jeans, og ikke til f.eks. forsiden, da der så er større risiko for at brugeren ikke laver det køb du skal have provision af.

ad 5) Visning af en webadresse under overskriften er et nyt element, og det er med til at vise hvem der er afsender af reklamen, men den er ikke fremhævet som f.eks. overskriften og spørgsmålet er om den har en betydning for brugerens vurdering af annoncen. Personligt er jeg ligeglad hvem der er afsender sålænge at reklamen er relevant for mig (med mindre URLen indeholder negative ord). Men andre brugere kan se anderledes på det. Tiden vil vise om det har nogen betydning.

En ting er at sammensætte selve annoncen. En anden ting er at målrette den. Jeg vil henvise dig til denne side:
http://www.simonsiger.dk/facebook-ads/sadan-targetermalretter-du-dine-annoncer/

Simon Mørk Hermansen gennemgår på en god måde de forskellige muligheder for segmentering, dvs. opdeling af din målgruppe, så annoncen bliver mere målrettet. Målret hvor du kan - det betaler sig.

Når du går i gang med at byde på annoncerne så er der flere som har givet det råd altid at byde mindre end hvad Facebook foreslår. Du kan jo starte med 50% af det de foreslår og se om det bliver accepteret. Du får jo altid lov til at justere opad ;-)

Men inden du går igang med at aktivere dine annoncer, så læg en plan for hvordan du optimerer dem. Dette er MEGET vigtigt!

Mange brugere ´fyrer kassen af´ på Facebook annoncer uden at tjene noget særligt fordi de ikke optimerer annoncerne.

En god måde at optimere på er f.eks. at teste i grupper af 5. Test f.eks. det samme billede, men med 5 forskellige overskrifter eller den samme overskrift med 5 forskellige billeder. Vælg f.eks. hele tiden de 2 bedste kombinationer og skrot de andre. Brug så de bedste kombinationer til at optimere videre på.

Men uanset hvilken måde du vælge at teste og optimere på, så læg en plan for dette inden du begynder at bruge penge.

Mvh.
Ken Schultz
Partner-ads

Læs også


Kommentarer

Vær den første til at skrive en kommentar
 

Tilføj en kommentar

 

 
For at holde spammere ude, fortæl os hvad er: syv + fire =
Husk Mig

Få besked når der kommenteres (Log ind for at få tilsendt mail)
 

Om denne blog


Få besked når Ken skriver


Partner-ads



Besøg Partner-ads - Klik her


Ken på Twitter

Hvis du vil have besked når Ken og ligesindede bloggere har lavet et nyt indlæg, så klik her:


Seneste kommentarer