Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE
Hvor mange stjerner giver du?
Amino.dk Blogs Ekspertblogs Ken Schultz fra Partner-ads Skab salg og handlinger fra dit affiliate website

Skab salg og handlinger fra dit affiliate website

8.064 Visninger
Hvor mange stjerner giver du? :
17 August 2010

Du har købt et godt domæne-navn der passer til dit valg af emne, fundet nogle relevante reklamer og har skrevet nogle artikler. Nogle folk linker til dig og Google er kommet forbi og du ranker allerede rimeligt godt. Men... du tjener ikke noget... Hvad går der galt?

Der går det galt at du ikke sørger for at få dine brugere til at lave de handlinger der skal give dig indtjening, f.eks. foretage et køb af de par sko du lige har skrevet om hos den annoncør der giver dig 10% i provision for at sælge dem!

Dit mål er jo at tjene penge på dit affiliate website, så hvordan gør du bedst det?

Sidste gang skrev jeg om hvordan du laver det rigtige indhold, nemlig indhold der er skrevet til den situation brugeren er i. Læs indlægget her: http://www.amino.dk/blogs/affiliateguide/archive/2010/08/10/lav-det-rigtige-indhold-s-229-dan-f-229-r-du-en-god-affiliate-side.aspx

Forestil dig din bruger som en der er på vej i gennem en tragt. Brugeren er enten ved kanten, et stykke nede eller tæt på bunden. I bunden af tragten er målet - nemlig at brugeren købe noget, så du kan tjene penge.

Forestil dig at dit affiliate website handler om sofaer. Din bruger er f.eks. enten én der gerne vil inspireres til køb af en sofa, én som vil have en lædersofa, men er i tvivl om stilen, eller én som leder efter tilbud på en 3 prs. sort lædersofa i moderne stil. Du skriver så f.eks. en guide til valg af sofaer med billeder af de forskellige modeller, du skriver en artikel der sammenligner forskellige typer lædersofaer samt en artikel med fokus på gode tilbud på et par lædersofaer. Dermed har du noget indhold der passer til forskellige brugeres situationer.

Du har så fundet et par gode annoncører med sofaer og fundet reklamer der kan supplere dit indhold.

Men hvordan får du folk til at købe? Lad os fortsætte med sofa-eksemplet (eksemplet kan selvfølgelig bruges på andre varer og ydelser).

I artiklen med guiden supplerer du med nogle flotte sofabannere (med forskellige stil/type) eller alternativt et par gode produktbilleder, som der kan klikkes på. Formålet er at få lagt nogle cookies hos brugeren når de klikker på produktbilledet for at se mere om sofaen. Sandsynligvis køber de ikke noget nu, men vil gerne kigge.

I selve teksten lægger du f.eks. nogle tekstlinks som fungerer på samme måde som produktbilledet og f.eks. med teksten: se eksempler på denne type sofaer her. Du skal ikke presse brugeren eller smække sofatilbud i hovedet på dem, for de er ikke i 'købemode', dvs. de er ikke klar til at købe noget.

Det gælder om at inspirere dem, dvs. hvis brugeren tænker: 'Jeg overvejer om jeg skal have en ny sofa', så skal du ændre det til 'Nu kunne jeg godt tænke mig en sofa i den stil'. De skal så nemt kunne finde andet indhold hos dig der bringer dem videre eller hvis de f.eks. om en uge søger efter 'tilbud på lædersofaer' så har du noget andet indhold der passer til det.

I artiklen med sammenligning supplerer du også med bannere/billeder, men kun nogle der passer til de sofaer du vil sammenligne, så du kan fastholde brugerens interesse.  Tekstlinks i artiklen skal være direkte til de forskellige typer lædersofaer, så afstanden fra vurdering til køb i brugerens hoved er meget kort.

Enten er brugeren klar til at købe nu eller også klikker de på dine links, kigger og venter. Men du får ihvertfald lagt cookies. Pas på med at vise tilbud på bestemte sofaer nu fordi det kan lægge et unødigt pres på brugeren og det kan gå udover din sides troværdighed: 'Han prøver at presse mig til køb fordi han tjener penge på det'. Men hav mange links til relevante produktsider med de forskellige typer/stile, så brugeren føler at han/hun bliver hjulpet. Og som sagt så bliver der lagt cookies.

Hvis brugeren er klar til køb, så er det vigtigt at han/hun nemt kan få adgang til gode tilbud på sofaerne eller f.eks. en liste over relevante produkter/butikker. Men hvordan gør man det uden at presse? Du placerer f.eks. et tydeligt link i bunden af artiklen: 'Vi håber at denne artikel har hjulpet dig. Vi har også samlet nogle gode tilbud på lædersofaer i en anden artikel - klik her for at se dem' e.l., eller 'Se en liste over butikker med lædersofaer herunder' eller 'Se en en liste med forskellige lædersofaer herunder'.

Du hjælper brugerne videre i stedet for at smække en reklame i hovedet på dem. Du kan også lave nogle små tekstlinks inde i artiklen med titlen 'Se nogle udvalgte tilbud på denne type lædersofaer for at få en fornemmelse af prisen'. Igen hjælper du brugerne.

I artiklen med tilbuddet skal du i modsætning til de 2 ovennævnte artikler være mere agressiv. Du skal meget tydeligt med f.eks. et stort tekstlink og/eller action knapper bringe brugeren hurtigt videre. Husk på at brugeren har søgt meget specifikt efter et bestemt tilbud og helst vil direkte videre til en butik.

Den eneste grund til at de gider at bruge tid på din side (mellemstation) er fordi de kan komme videre. Du kan sende brugeren videre til flere tilbud, men gør det meget tydeligt at der er flere tilbud og åben dem altid i nyt vindue.

I denne type artikel skal der ikke suppleres med bannere/billeder eller andre tekstlinks, da det gælder om at begrænse det der kan distrahere brugeren fra at klikke videre. Hvis brugerne kommer fra en artikel hos dig, så har du forhåbentligt bearbejdet dem, så de nu er klar til at købe.

For alle 3 typer artikler gælder det at de med fordel kan suppleres med f.eks. Google Adsense, da brugere efterhånden ved at disse er reklamer og derfor ofte automatisk sorterer dem fra selve indholdet (bannerblindhed) så de ikke distraherer. Men hvis indholdet på siden ikke helt passer til brugerens behov og han/hun leder efter f.eks. et sofabord, så kan der jo klikkes videre via en Adsense reklame og det giver dig lidt indtjening der.

Husk: Uden handlinger ingen indtjening. Så fokusér på at hjælpe dine brugere frem til et køb, men forstå at de er forskellige steder i deres købssituation. Så ved du hvordan du skal hjælpe dem videre, hvor præcis du skal være og sidst men ikke mindst hvor meget du kan 'skube' på for at få dem til at købe.

Med venlig hilsen

Ken Schultz
Partner-ads
  

Hvor mange stjerner giver du? :
Få besked når Ken skriver Skriv dig op