Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE
Hvor mange stjerner giver du?
Amino.dk Blogs Ekspertblogs Ken Schultz fra Partner-ads Forskellige metoder og medier du som affiliate partner kan anvende

Forskellige metoder og medier du som affiliate partner kan anvende

8.638 Visninger
Hvor mange stjerner giver du? :
03 August 2010

Hej

Jeg har indtil nu skrevet indlæg om hvordan du finder det rigtige emne og vælger de rigtige reklamer. Det er lidt ligesom at bygge et hus: Emnet er dit fundament og reklamerne er dine mursten. Du står nu med et hus med mure, men uden noget indeni. Du skal derfor nu finde ud af hvilke rum der skal være, dvs. finde de rigtige metoder/medier.

Jeg vil i dette blogindlæg gennemgå forskellige metoder som du kan anvende som affiliate partner.

Du kan typisk inddele det indhold du senere vil udarbejde (det skriver jeg om i næste blogindlæg) i 2 typer:
1) Grundlæggende indhold som typisk ligger som en fast del af f.eks. et emne-website, prissammenligninger, guides o.l.
2) Aktuelt indhold som typisk læses og 'glemmes' f.eks. blogindlæg, nyhedsbreve, Facebook-opdateringer, tilbud o.l.

Hver type har sine egne metoder du kan anvende, men for det meste kan du vælge metoder uanset hvilket emne du har valgt.

Hvis du har valgt et emne hvor det er naturligt at komme med mange aktuelle indlæg, tilbud o.l., så er det meget relevant at kigge på type 2 metoderne (f.eks. blogs). Men ellers bør du vælge de metoder du bedst selv kan lide og som du har det bedst med og føler at du bedst kan lave indhold til. Hvis du elsker at lave guides eller sammenligne produkter er et website nok den bedste metode for dig. Men hvis du f.eks. bruger det meste af din tid på Facebook, så er det måske der du skal sætte ind. Og har du f.eks. erfaring Google Adwords så er det også en metode du kan anvende.

Det eneste der kan blokere for dit valg af metoder er evt. restriktioner på de reklamer du har valgt, f.eks. hvis de ikke må bruges via Google Adwords eller på Facebook (ca. 50% af annoncørerne hos f.eks. Partner-ads tillader dette, dvs. der således er mange der ikke gør). Der kan også være restriktioner i.f.t. prissammenligninger, til hvordan du må bruge billeder/bannere, om du selv må forfatte tekster, ændre i tekstlinks, om du må linke direkte til et produkt etc. Hos f.eks. Partner-ads har de fleste annoncører tekstlinks og de fleste tillader at du retter/laver egne tekster og linker direkte til produkt. Det er klart at jo færre restriktioner, des nemmere er det for dig at bruge den eller de metoder du bedst kan lide.

Jeg nævnte i mit blogindlæg om valg af de rigtige reklamer at du kunne lave et regneark, hvor du skriver reklamerne ind, så du har et overblik. Du kan f.eks. udvide regnearket med en kolonne hvor du noterer om der er restriktioner i.f.t. den/de metoder du gerne vil bruge.

Jeg vil herunder gennemgå de forskellige metoder du kan benytte som affiliate partner:

1) Emne-website
Her skriver du nogle lange og relevante artikler om dit valgte emne (lidt a la Wikipedia). Formålet er at være en ressource som brugerne vender tilbage til for at søge viden.

2) Guide-website
Her laver du guides til forskellige emner (f.eks. hvordan du skifter en vandhane). Formålet er at dække de mange spørgsmål som brugere og som de tit søger på via f.eks. Google. Websitet kan med fordel laves som et forum, da brugere tit forbinder guides/problemløsning med forummer af forskellig slags. Mange brugere stiller faktisk de samme spørgsmål som andre men på en lidt anden måde, og det er derfor en fordel at de selv kan oprette et spørgsmål om hvordan de gør det og det.

3) Produkt-website
Her anmelder du nye produkter eller sammenligner f.eks. priser. Formålet er at dække de steder hvor brugere leder meget specifikt efter indhold der kan hjælpe dem til at tage beslutning om køb. 

4) Nyheds-website
Lidt i stil med nr. 3), hvor du også kan fokusere på produktnyheder, men metoden handler mest om du hele tiden har relevante nyheder indenfor dit emne, så du fremstår som et website med fingeren på pulsen. Du skal dog sikre en god opbygning af websitet, da du ellers bør anvende en nyheds-blog i stedet for, så brugere løbende kan følge med. F.eks. nyheder om en musikgruppe e.l.

5) Emne-blog
Det er svært at gøre en emne-blog til en ressource, da det kræver en rigtig god kategorisering, men det kan lade sig gøre. Der findes f.eks. linkkataloger via Wordpress. Så hvis du f.eks. godt kan lide Wordpress så lav en emne-blog i stedet for et emne-website. Bloggen kan også have lange artikler og er dermed også en ressource.

6) Guide-blog
Her gælder det også at guides kan laves både på et website og en blog. Det er op til dig hvad du bedst kan lide at arbejde med. I bloggen kan du også benytte tags til at lede brugeren til den rigtige guide. Men du bør evt. overveje at lave et forum i stedet for en blog, da det virker mest naturligt for brugere der søger guides/problemløsning (se punkt 2).

7) Produkt-blog
En blog vil jeg ikke anbefale at brug til sammenligning af produkter, da opstilling af sådanne sammenligninger strider lidt imod det man forventer på en blog (brug et website til det). Til gengæld er blogs idéelle til produktanmeldelser, f.eks. af nye produkter eller til vurdering af det produkt du købte igår. Blogs er meget personlige og derfor virker det mere troværdigt når du omtaler/anmelder et produkt.

8) Nyheds-blog
En blogs natur er at den består af en masse indlæg hvor det nyeste typisk vises først. Derfor er en blog perfekt til nyheder af enhver slags, nyheder om musik, film eller spil, eller politik eller måske sportsresultater o.l. Der er masser af muligheder for at bruge en blog til nyheder. Og jo bedre og hurtigere du opdaterer den, des mere er den det sted mange brugere besøger først og fremmest når de vil finde nyheder, specielt som alternativ til de store nyhedswebsites. En nyheds-blog er også god til tilbud, der f.eks. løber i en begrænset periode (reagér her og nu).

For metoderne 1-8 (websites og blogs) gælder at det at de naturligvis kan kombineres i ét website eller i én blog, men pas på at du ikke forvirrer brugerene.

Samtidigt bør du også vælge et godt domænenavn. Brug en del tid på at tænke på forskellige navnekombinationer. Selvom mange domænenavne er optaget, så er der stadig masser af muligheder for at finde et godt domænenavn. Domænenavnet har nemlig stor betydning for brugerens genkendelse af dit website/din blog samt en lille betydning for din ranking af dit website på f.eks. Google. Og husk at domænenavnet også skal være relevant om ½ år eller 1 år. Så et domæne med navnet bilmodeller2010.dk er nok ikke så relevant i 2011, mens nyebilmodeller.dk er mere tidsuafhængigt :-)

9) Nyhedsbreve
Nyhedsbreve er et hurtigt medie, dvs. at modtagere typisk læser nyhedsbrevet, evt. reagerer ved at klikke på links og derefter sletter nyhedsbrevet. Det betyder at det oftest virker godt når der er tale om nyheder hvor man lige skal checke de nyeste sko e.l., eller om gode tilbud hvor der skal reageres her og nu.

10) Facebook
Brugen af Facebook er et meget aktuelt emne, og der er også gode muligheder. Facebook omfatter faktisk 3 metoder, og de er forskellige at bruge. De kan sammenfattes som:
a) Facebook Ads
De små annoncer i højre side af Facebook kan du også bruge i.f.m. de affiliate programmer, der tillader dette. Facebook Ads indeholder en overskrift, et billede og en tekst. Tilsammen skal det få brugeren til at foretage en handling, dvs. klikke og købe. Det kan være en stor udfordring at lave de rigtige annoncer, da de jo også koster penge, og derfor skal du passe på ikke at bruge pengene forkert, da du ellers ikke kan få det til at løbe rundt med den affiliate provision du får. Så derfor: Hvis du vil bruge Facebook Ads, så test, test og test og følg op på hvad der virker.
b) Facebook sider
Sider tilknyttes ofte et brand, f.eks. en onlinebutik eller et tøjmærke etc. Det er sværere at lave en side, hvis ikke du kan knytte den til noget som du selv ejer. Men fordelen er at du kan poste statusopdateringer på dine fans væg, og derfor løbende tilbyde dem noget relevant.
c) Facebook grupper
Statusopdateringer kommer ikke direkte på andres væg (kommer som opdateringer under beskeder), men denne ulempe opvejes af at det er meget nemmere at opnå en stor skare af gruppemedlemmer, som kan bearbejdes i selve gruppen. Afhold f.eks. konkurrencer blandt dem der skaffer mange nye medlemmer (vil dog give færre relevante brugere). Husk dog at du p.t. ikke kan udsende statusopdateringer hvis du har mere end 5000 medlemmer. Hvis du kan lave en god gruppe, så har du noget brugere vender tilbage til og derfor ser dine reklamer flere gange.

11) Andre sociale medier
Dette omfatter f.eks. Twitter, hvor det er muligt f.eks. at poste relevante tilbud til 'followers' inderfor et målrettet emne. Twitter er dog begrænset af 140 tegn i hver post og derfor kræver det lidt fantasi at sammensætte posts og links skal laves som genveje f.eks. via bit.ly.

En anden metode er Youtube, som flere så småt er ved at få øjnene op for. Hvis du f.eks. kan lave videoguides så har du mulighed for at indlægge reklamer. Endnu bedre bliver det hvis du kan opnå at få din egen kanal på Youtube. Det giver flere muligheder.

12) Google Adwords o.a. PPC
En del annoncører tillader at affiliate partnere reklamerer for dem via f.eks. Google Adwords. Du kan derfor via de små tekstannoncer i bl.a. højre side skabe salg hos annoncører. Du har en overskrift, en tekst, samt en URL (visning/klik) til din rådighed.

Vær dog opmærksom på at Google har nogle retningslinier for Google Adwords, som giver dig udfordringer i.f.t. de URLs du må bruge. Nogle gange skal du sende den besøgende via dit eget website først. Vær også opmærksom på at en del annoncører har restriktioner for hvordan du må bruge deres brand/butiksnavn.

Google Adwords er købete annoncer og derfor er det vigtigt at du følger op på hvad du får ud af dem i.f.t. den affiliate provision. Test, test og test, følg op og optimer dine annoncer. Den kræver en indsats, men er du god til det, så er der gode penge at tjene på denne metode.

Men i næste blog indlæg vil jeg bygge videre på 'huset'. Med fundament, mure og nu ruminddeling, er du klar til at indrette de enkelte rum, dvs lave det rigtige indhold.

Sommerhilsner,

Ken Schultz
Partner-ads

Hvor mange stjerner giver du? :
Få besked når Ken skriver Skriv dig op