Amino Ekspertblog

Ekspertblogger på Amino om Affiliate Marketing

Find det rigtige emne - få en god start som affiliate partner

Skrevet af:
19. juli 2010 | 4.342 Visninger| 3 kommentarer
Hvor mange stjerner giver du?:

Amino Ekspertblog

Ken Schultz fra Partner-ads

Ekspertblogger på Amino om Affiliate Marketing

Jeg har tidligere lavet et blogindlæg hvor jeg beskrev de 10 områder som man som affiliate partner skal have styr på.

Det første og det vigtigste område er at finde det rigtige emne / interesseområde.

Hvorfor er det vigtigt?

Det er vigtigt fordi det er dit fundament - det er det du skal bygge videre på. Uden et godt fundament vakler resten af dit arbejde som affiliate partner.

Hvordan får du så et godt fundament?

Kig dig selv i øjnene og besvar følgende:
1) hvad interesserer jeg mig for?
2) hvad ved jeg noget om?

Hvis du interesserer dig for et emne, så er det meget nemmere for dig at lave godt indhold, skrive gode artikler, hjælpe brugere videre via reklamer etc fordi du kan sætte dig i deres sted og ved hvad de interesserer sig for, hvilke behov de har, hvad der skal til for at de køber etc.

Hvis det er noget du ved noget om så vil dit indhold virke mere troværdigt, og det vil gøre det nemmere for dig at researche og opbygge ny viden, som så igen kan laves til godt indhold osv. Brugerne vil opfatte dit indhold som noget de kan bruge og de vil vende tilbage igen og igen.

Hvis du vælger et emne som interesserer dig og som du ved noget om, skaber du med andre en positiv cirkel, hvor du hele tiden har 'benzin' til at gøre det hele endnu bedre.

Og så har du et godt fundament og en god mulighed for at få succés som affiliate partner.

Hvis du kan lide flere emner, så kan du også godt bygge indhold op om flere emner (adskilt fra hinanden). Du skal dog vælge et primært emne og starte med det først, og i forbindelse med valg af emne skal du vurdere følgende:
1) hvor stor en målgruppe er der for dette emne?
Hvis det er for en lille en målgruppe (for lille en niche), så kan det være svært at finde nok målrettede reklamer. Det er dog kun helt små nicher hvor det kan være problem, så vær ikke bekymret hvis du har en lille målgruppe.
Hvis der er ikke et ordentligt udvalg af reklamer, så prøv at kontakte nogle firmaer indenfor dit område direkte og se om der er mulighed for samarbejde. Ellers så er det bedst at udvide målgruppen lidt indtil den passer med udvalget af tilgængelige annoncører.
VIGTIGT: De fleste nicher er store nok og har annoncører, som dækker helt eller delvis (evt. spredt over flere netværk).

2) er det et emne med potentiale?
Hvis du f.eks. vælger et emne hvor der allerede er 25-30 stærke affiliatesider med godt indhold, så er det måske ikke lige der du skal satse (med mindre at du kan bruge en metode til markedsføring, som de andre ikke bruger).
Der findes rigtigt mange mulige emner. Lav lidt research via f.eks. Google, og se hvad der findes derude i forvejen indenfor emnet. Og kig på om du kan gøre det bedre eller anderledes. Og finder du et emne som ikke er dækket så godt, så er det bare om at komme i gang :-)
VIGTIGT: Tro ikke at et emne er dårligt fordi andre affiliates ikke har dækket det. Hvis der er en målgruppe, så er det et behov, og derfor muligheder for dig.

3) kan det fastholde min interesse?
Hvis du tit ændrer dine interesser, så skal du lige stoppe op et øjeblik og tænke på om du også stadig interesserer dig for emnet om et halvt år. Det tager tid at opbygge en god indtjening som affiliate, og derfor er det ærgerligt at lave et godt fundament, som du så dropper senere pga nye interesser.

4) kan jeg bidrage med noget til andre?
Med andre ord: Gider brugerne kigge på det jeg laver? Det gør de hvis du laver noget godt indhold, hvis du ved hvad du taler om og dit indhold er seriøst og relevant og hvis du bidrager med noget som de kan bruge - gerne over en længere periode, så de kun bruger dit gode indhold.
VIGTIGT: Test dig selv! Jeg er ked af at sige det, men mange tror de ved en del om et emne, hvorefter det så viser sig at de gør de ikke. Så find en måde at teste din viden på, så du ved om du kan bidrage med noget. Hvis alle dine venner altid spørger dig (igen) om det emne du har valgt, så er det et godt tegn, for det viser at du er en ressource de kan bruge. Og så kan du også lave godt indhold online.

5) fokusér ikke kun på penge
Lad være med at vælge et emne fordi du har hørt at der her betales de bedste satser eller har læst om affiliates der tjener mange penge via et bestemt emne. Det er korrekt at du indenfor nogle områder finder en del højere satser og højere indtjeningsmulighed end andre områder. Til gengæld kan du også være sikker på at andre affiliates med større interesse og mere viden end dig indenfor disse områder næsten altid har bedre kort på hånden. Så derfor: Vælg ikke ud fra satser/penge, men vælg ud fra interesse/viden. Du vil på den måde gøre det meget nemmere for dig selv. Fokusér først på satser o.l. når du skal vælge reklamer senere.

Jeg vil her til sidst komme med nogle eksempler på emner.

Via Partner-ads kan du finde reklamer indenfor 22 kategorier. Vi har opdelt kategorierne i følgende områder: 1 Bolig, have og interiør, 2 Gør-det-selv og hobby, 3 Bil, MC, cykling, båd o.l., 4 Sport og motion, 5 Tøj, mode, livsstil o.l., 6 Baby, børn og teenager, 7 Computer, elektronik o.l., 8 Telefoni, internet og webmaster, 9 Musik og film, 10 Mad, fest, højtider o.l., 11 Sundhed, helse og personlig pleje, 12 Outdoor, natur og dyr, 13 Spil og underholdning, 14 Ferie, rejser og transport, 15 Job, uddannelse og information, 16 Litteratur, kunst og galleri, 17 Blade, aviser, nyheder, portaler, 18 Erhverv, kontor, penge o.l., 19 Det alternative, 20 Shopping, auktioner, gaver o.l., 21 Erotik og s*x, 22 Private og diverse sider.

Andre netværk er delt op i lignende kategorier.

Opdelingen gør at du altid forholdsvis nemt kan finde en reklame indenfor det emne du laver indhold til. Brug f.eks. denne oversigt over partnerprogrammer og kig på de forskellige annoncører. Det kan give dig en fornemmelse af hvordan dit emne skal afgrænses, da annoncørernes sider/reklamer kan afvige lidt fra den måde du gerne vil fokusere på dit emne.

Eksempler på emner kunne være boligindretning, havearbejde, forskellige hobbies, gør-det-selv projekter, motionsløb, bodybuilding, motorcykler, cykelmotion, fodbold, hiphop kultur, smykker, nyeste mode, fest, madopskrifter, forskellige former for film, musik eller bøger, Harry Potter, at være gravid, ting til den lille, udeleg, at være DJ, hjemmebiografen, opsætning af webhoteller, nyeste mobiler, mobilstyling, karaoke, vinsamler, fluefiskeri, outdoor aktiviteter, at stå på ski, rejser til alverdens lande, ting at lave på ferien, at slanke sig, sunde produkter, make up tips, de fedeste frisurer, alenemor, spil til Wii, konkurrencer, kunst på nettet, jobsøgning, låne penge, shopping, det alternative, romantik etc. Listen over mulige emner er lang, og jeg er sikker på at du også selv kan komme i tanke om mange flere emner.

Vælg et emne der interesserer dig og som du ved noget om, så er du godt på vej :-)

I det næste blogindlæg vil jeg beskrive hvordan du finder de rigtige reklamer til det emne du fokuserer på.

Fortsat god sommerdag :-)

Mvh.
Ken Schultz
Partner-ads

Læs også


Kommentarer

Affiliate guide og tips  den 27-07-2010 kl. 11:13

Hej I mit sidste blogindlæg skrev jeg om valg af det rigtige emne i.f.m. at få en god start

Er kommentaren brugbar? 0 0
Ken Schultz fra Partner-ads  den 26-10-2010 kl. 15:46

Jeg har tidligere skrevet omkring valg af det rigtige emne som affiliate partner ( læs indlægget

Er kommentaren brugbar? 0 0
Ken Schultz fra Partner-ads  den 20-03-2011 kl. 00:55

Hej I mit sidste blogindlæg skrev jeg om valg af det rigtige emne i.f.m. at få en god start

Er kommentaren brugbar? 0 0
 

Tilføj en kommentar

 

 
For at holde spammere ude, fortæl os hvad er: fem + fire =
Husk Mig

Få besked når der kommenteres (Log ind for at få tilsendt mail)
 

Om denne blog


Få besked når Ken skriver


Partner-ads



Besøg Partner-ads - Klik her


Ken på Twitter

Hvis du vil have besked når Ken og ligesindede bloggere har lavet et nyt indlæg, så klik her:


Seneste kommentarer