Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE
Hvor mange stjerner giver du?
Amino.dk Blogs Iværksætterblogs Affiliate bloggen Tallene bag - derfor er Black Friday året mest indbringende dag for affiliates

Tallene bag - derfor er Black Friday året mest indbringende dag for affiliates

2.200 Visninger
Hvor mange stjerner giver du? :
22 November 2016

Black Friday 2016 er lige om hjørnet, og mine forventninger er helt i top! Dette er potentielt årets mest indbringende dag for tonvis af affiliates kloden over. Gennem de seneste år, har vi år efter år set tallene for Black Friday stige. Både antallet af søgninger, antallet af konvertering og størrelsen på omsætningerne. Men det er ikke kun kunderne der har opdaget Black Friday, det samme har de online retailere, og allerede nu kan vi se der bliver pushet mange flere Black Friday tilbud, end der gjorde samme tid sidste år. Dette er naturligvis også med til at ”pushe” Black Friday som folkekær begivenhed herhjemme.

For at give jer et overblik over Black Fridays popularitet, kan vi starte med en simpel google trends søgning, der som de fleste ved, viser interessen over for et givent emne over tid. Her søgt på ” Black Friday” i Danmark.

Grafen viser tydeligt at søgeinteressen for Black Friday er steget voldsomt de seneste år. Således giver den røde pil, også et godt billede af, hvordan interessen for Black Friday kommmer til at se ud i 2016.

Søger vi videre og i stedet inkuderer en onlie retailer, får vi også et godt billede af den interesse for Black Friday, som jeg vil betegne som kommercielt interesant.

Her har jeg søgt på nogle af de største retailere i Danmark + black Friday (CDON, Wupti, Zalando, Stylepit).   

For mig bekræfter dette resultat kun 1 ting – interessen for at købe på Black Friday stiger i Danmark. For at understrege dette, kan vi også tage et kig på vores gen data for en af disse retailere, nemlig fra vores Wupti landingpage.

Her kan vi se nogenlunde det samme. Det gode ved disse tal er, at de viser konveteringslysten traffik, og hvordan hoppet er tydligt omkring Black Friday 2015. 

Black Friday er altså ikke længere et fænomen der udspiller sig i i Walmart i USA eller på strøget i København, men i høj grad også hos de online retailere.

Som affiliate er dette naturligvis meget interessant, og den tid på året, hvor der virkelig er penge at hente.

Kombinationen af markant større push af Black Friday tilbud fra retailere, og lignende større interesse (samt købelyst) fra forbrugerne, gør denne dag ekstra spændende.

Som altid bør vi vi som affiliates tage nogle learning points med fra disse tal. Det første og vigtigste er naturligvis at anderkende, at Black Friday er en begivenhed der på ingen måde kan, eller bør, taget let på. Black Friday er her for at blive, og vil formentlig med tiden blive en anderkendt dansk kulturtradition, på højde med andre amerikanske fæmomener som Halloween og lign.

For det andet bør vi som affiliates dedikere flere ressourcer på at optimere vores sider til at imodekømme den stigende interesse for Black Friday – både kortsigtet og langsigtet.

Dette kan f.eks. indebære at udvikle dedikerede landing-sider, optimere på andre keyword eller tænkte anderledes i vores egen marketing. På lang sigt vil jeg også anbefale at fokusere på langsigtede relationer,  med retailere, der kan være interessante for Black Friday – bedre tilbud på din side betyder som altid: mere trafik, bedre metrics og flere konverteringer – hvorfor ikke også specifikt på Black Friday?

Hvor mange stjerner giver du? :
Få besked når Mads skriver Skriv dig op