Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Moralsk dilemma.

Side 3 ud af 3 (23 indlæg)
Fra Aalborg
Tilmeldt 24. Nov 10
Indlæg ialt: 174
Fra  Excolo Solutions Skrevet kl. 11:43
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Jeg har oplevet noget lign. men var ikke klar over det inden jeg sagde ja til opgaven. Min første betalte opgave var en ungdomsportal - jeg var selv under 18 år og egentlig slet ikke kvalificeret til opgaven (set i retrospekt). Jeg fik også kun små 15.000 kr. for noget der mest mindede om en Arto.dk klon, så trods min manglende erfaring fik de hvis jeg selv skal sige det alligevel mere end hvad de betalte for.

Men til pointen. Da siden blev lanceret, startede kunden ud med at oprette en masse fake profiler som han selv administrerede, og bad mig desuden gange antallet af online brugere med 10, så det så mere aktivt ud end det var. Jeg var ikke særligt gammel, så gjorde bare som der blev sagt. Jeg må nok også erkende at havde jeg vidst det blev sådan, inden jeg sagde ja til opgaven, så havde jeg nok taget imod den alligevel. Noget jeg bestemt ikke ville ha gjort idag - man bliver vel klogere med tiden. :) Særligt det med at gange online-tallet med 10 synes jeg var slemt, selv dengang. Men ja, mine moralske grænser lyder til lægge tæt på af dine, men det er (i det omfang beskrevet her) noget der er kommet med tiden. :)

Nikolaj Dam Larsen, selvstændig med Excolo Solutions
Professionel .NET web udvikling og konsultation. 

Fra Aarhus
Tilmeldt 23. Mar 12
Indlæg ialt: 44
Fra  Impulskontrol.dk Skrevet kl. 11:59
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hvis man skal lægge linien er der faktisk et par afgørelser, der skal overståes.
Første afgørelse:

Alt hvad der fremmer ens målsætning er godt (målet helliger midlet)? Eller alternativet: Det er ikke altid det vigtigste at nå sit mål - andre ting betyder også noget, f.eks. om man får kørt nogen ned undervejs.


Jeg kan ikke forestille mig at der er mange her som er totalt hensynsløse, så det er ikke det store dilemma.
Men der er et andet lag: Vil man følge regler og traditioner når man afgør hvad der er det rigtig at gøre? Eller vil man følge sin fornemmelse for hvad resultatet bliver? Sagt på en anden måde: Følger man den herskende moral eller følger man sit egen indre moralske kompas?

Jeg tror at vi alle i praksis opperer ud fra en fleksibel moral. Er man priviligeret er det let at blive hellig over for hvad andre føler sig tvunget til at gøre, f.eks. stæle eller snyde med momsen. Men det er i praksis svært at afgøre, hvilke overvejelser der ligger bag andres handlinger. De fleste har den moral, som de har råd til. Der er altid undtagelser, men det er vanskeligt at sige precis hvem og hvornår.

Winnermind forandringsledelse - vejen til bedre beslutninger

Fra Kongens Lyngby
Tilmeldt 8. Jun 13
Indlæg ialt: 346
Fra  Parfume-S Skrevet kl. 00:23
Hvor mange stjerner giver du? :

Forretning er forretning, men derfor kan man godt tænke sig om.

Jeg vil mene som mange andre, at du har handlet rigtigt. Omvendt kan man så diskutere hvordan og hvorledes at kunden ville aktivere disse profiler. For er det for at lokke, så er det svindel, men er det for at se ud som om der er liv, er det vel noget andet?

Men vi ha vel alle er standpunkt og ja, det handler vel om hvordan vi selv har med det. Mange ville sikkert have dårlig smag i munden over det og andre ville sikkert være ligeglade og blot udføre opgaven.

Men jeg synes det er respekt værd at takke nej til noget man ikke selv kan stå inde for, uanset opgave og hvad man evt kunne vinde på det.

Side 3 ud af 3 (23 indlæg)